"כי אל אשר תלכי אלך" – ספר חדש של עדי אביטל רוזין

מאת: חגית רימון

האם רות ונעמי היו לסביות? עדי אביטל רוזין כתבה ספר חדש המציע פרשנות אחרת ליחסי רות ונעמי: "כי אל אשר תלכי אלך." הסתקרנתי לגלות מי עומדת מאחורי כתיבת הספר, והנה ראיון מעניין עם עדי.

 

עדי רוזין אביטל

*

מי את, עדי? אנא הציגי את עצמך. 

אני בת 44, ילידת ירושלים, חובבת בשמים, מחרוזות  ושוקולדים, פריקית של קוקוס על כל צורותיו, עוסקת בהוראת אנגלית כשפה זרה, בשירות משרד החינוך הישראלי מזה כ-20 שנה, חובבת אנשים ואוהבת ילדים מושבעת, בעלת תואר ראשון בספרות עברית וחינוך.

את לימודיי לתואר שני סיימתי במסלול המחקרי בחוג לספרות עברית באוניברסיטה העברית בירושלים. רציתי מאוד שתהיה לי בת, אבל יצא כך שאני אם לשני בנים מקסימים: יוני בן ה-21, שני מטר גובה,  ומאור בן ה-19, שעבר את שני המטרים. שניהם, אגב, חיילי צה"ל, ובזכותם לאחרונה הידקתי את היחסים שלי עם מכונת הכביסה בבית. אני מציירת על בדי קנבס ענקיים, כותבת המון, מטיילת ברגל, רוקדת ענוגות לצליליה המשכרים של מוזיקת טאי צ'י, מתקלחת בחושך, אני בשלנית נהדרת, צינית גדולה ובת מזל בתולה טיפוסית: מחפשת את השלמות ובעלת לשון מושחזת, שלעיתים גם עומדת לי לרועץ. אני נמנעת מויכוחים ושונאת פרידות. אני רוחנית, רומנטית סדרתית, ומספרת בדיחות טובה.

אם לא הייתי מורה וסופרת, הייתי בוודאי אחות ב"טיפת חלב". (צוחקת:)

איך הגעת לכתוב את הספר? מדוע התעניינת ביחסיהן של רות ונעמי? ספרי גם על תהליך כתיבת הספר וגם קצת על תוכנו

אל רות ונעמי הגעתי דרך הקורס: "מעמד האישה במסורת היהודית" שנטלתי בו חלק פעיל במסגרת לימודיי לתואר השני ופקח את עיניי נמרצות. המרצה, פרופ' רחל אליאור, ראש החוג למחשבת ישראל, עודדה ודירבנה אותי להעמיק בנושא, וכך עשיתי. סיקרן אותי לדעת האם הטקסט המקראי יוכל לספק מענה לשאלת המחקר שלי: האם היו שם יחסים שמעבר לחמות וכלה? האם הייתה זליגה מהמשפחתי לאישי? זה הרגיש לי נכון שהתנא רב הונא אשר חרץ במסכת יבמות כי: "נשים מסוללות פסולות מכהונה", התכוון לרות ונעמי. לא צריך להיות מומחה גדול כדי להבין ששתי נשים שחולקות חיים משותפים, עושות זאת רק מתוך אהבה גדולה והתחייבות עמוקה זו לזו.

כתיבת הספר הייתה מהירה וקולחת, על אף שהמחקר עצמו היה מתיש: נברתי בטקסטים שונים בשפות שאיני מכירה מקרוב, ארמית למשל,  קפצתי ותיזזתי בין מדרשים לגמרא, בין תלמוד להלכה, וקראתי המון, בעיקר את מישל פוקו שחקר את שורשי ההומוסקסואליות וטען שהמיניות היא הבניה חברתית וכי רק החל מהמאה ה-18  הומוסקסואליות נחשבה ל-"בניגוד לטבע" ול-"תועבה", מה שאומר שלפני כן לא זו בלבד שהיא הייתה נהוגה אלא גם נתפסה כטבעית ומקובלת.

נכון, עבדתי קשה, אולם למזלי הדברים גלשו וזרמו מאליהם, כאילו הם נועדו להיות מונחים בין כפות ידיי מראש. לבסוף, תוך הסתמכות על חמישה אלמנטים מרכזיים, חשפתי בספרי "כי אל אשר תלכי אלך" את טיעוני המצדדים באינטרפרטציה הלסבית ליחסי רות ונעמי:  האלמנט הראשון  נוגע בהיבדלותו של מודל רות ונעמי מייצוגים אחרים להיקשרות נשית במקרא, האלמנט השני חושף את נוכחותו של הפועל "דָּבְקָה" בהוראתו המינית בהצהרת רות לנעמי , האלמנט השלישי מדבר על קרבתה הגיאוגרפית של מואב למצרים והשפעת האימפריה המצרית עליה בכל הנוגע לתרבות ההומוסקסואלית, בעוד הרביעי נוגע להצהרת רות כהצהרת ברית נישואין ואילו החמישי מגלה את מוטיב ההורות המשותפת המייחד את רות ונעמי.

ספר חדש – כי אל אשר תלכי אלך

?האם יש לך מטרה מסויימת בכתיבת הספר? אילו תגובות קיבלת

מטרת המחקר שלי הייתה לתור אחר מענה לשאלה שהצבתי לעצמי, ומשמצאתי כי יש על מה להישען, פרסמתי אותו כספר, כשהיעד המרכזי שלי הוא חשיפת הממצאים והפצת הבשורה החדשנית לכל עבר.

העובדה שהספר מונח כעת על מדפי הטובות שבאוניברסיטאות הארץ: האוניברסיטה העברית בהר הצופים, אוניברסיטת בן-גוריון שבנגב, אוניברסיטת חיפה ובר-אילן, כמו גם במכללות "בית ברל" ו"ספיר", ובספריות העירוניות הציבוריות של ת"א-יפו, רמת-גן, מכבים-רעות, לוד ורמלה , מדברת בעד עצמה. המחקר שלי קיבל משנה תוקף ומעבר לזה, יש עניין אקדמי סביבו. אני סמוכה ובטוחה שמעל לכל, הוכחתי כי שערי פירוש לא ננעלו והם נפתחים בכל דור מחדש שכן, לכל דור פרספקטיבה חדשה והתנסות חדשה וביקורת חדשה על גבולות הנורמה.

באשר לשאלתך על התגובות לספר, ובכן, הן היו שונות ונעו על קשת רחבה, בין אהדה גדולה לעניין ולפרשנות שלי, שבאה לידי ביטוי בגילויי תמיכה, בעידוד של אנשים שלא היכרתי קודם וברכישה של הספר על מאות עותקיו, לבין סלידה והסתייגות בוטה, בעיקר בקרב החוגים הדתיים, תוך העדפתה של הפרשנות המסורתית, שהייתה נהוגה עד כה.

?מהו החלום שלך

שאומר את זה כמו בתחרות מלכת היופי: "להביא שלום לעולם ולסייע לחלשים"?  והאמת, החלום שלי הוא לחיות בחברה מאוחדת, שכל עניינה הוא עשיית צדק חברתי ואחווה. חברה שרואה את האינדיבידואל שבה כשווה ומשפיע ולא ככלי שרת עבורה או כמטרה. בין היתר, אני חולמת שתפיסת ההומוסקסואליות תשנה פאזה: ושהעניין יתקבל כדבר טבעי. האפשרויות למיניות אחרת מזו הפטריארכלית-הטרוסקסואלית זוכה ללגיטימציה והיא גדולה והולכת במאה ה-21 ועל כך אני כבר גאה.

בפן האישי, אני חולמת להיות בריאה ומאושרת, ומעבר לכך, זה כבר לא חלום, אני בדרך לראות את הספר הבא שלי עליו אני שוקדת בימים אלה ממש, ועניינו הוא הלכי הנפש הנשית בספרות העברית, יוצא ממכבשי הדפוס.

?האם יש לך טיפים או המלצות שאת יכולה לתת לגולשות אתר אישה

בהחלט! היו יפות, ואל תשתקו. היו חכמות, ואל תצטדקו. היו אמיצות ואל תחששו.

 

 

5 Comments

  1. מאת עליזה שאלתיאל:

    מעניין. עדי אשה מרתקת,אשמח לקרוא את הספר.

  2. מאת עליזה שאלתיאל:

    מעניין. אשמח לרכוש את הספר.

  3. מאת ציונה אבירם:

    אישה מופלאה. מוכשרת. קולחת. מהווה מודל לחיקוי לכל הנשים.
    אני מעריצה אותה מאד ושחתי להכיר אותה בפסטיבל האישה 10.2013…

    בהצלחה אישה יקרה,
    ציונה אבירם – נומרולוגית
    מומחית בתחום הזוגיות, משפחה ומערכות יחסים

  4. מאת משתמש אנונימי (לא מזוהה):

    עדי
    את כה מיוחדת …
    שמחה שיש לי חברה כמוך
    גאה בך…
    נהנת לקוא כל דבר שאת כותבת…
    יצירתית ומדהימה .

  5. מאת liat ben dor:

    אישה רבת פעלים ומעניינת….
    אני בטוחה שאהנה לקרוא את ספרך.. פרי מחקרך,
    כמו שנהניתי לקרוא הראיון איתך.

    לאחרונה יצא לי לשמוע בכמה מעגלי דיבור/שיחה
    את השאלה.. "האם, האם אכן היה קשר רומנטי בין שתי נשים אילו?"
    ושמעתי כמה דעות [חלקן מבוססות יותר וחלקן פחות]

    בטוחה שאחכים ואדע יותר לאחר שאקרא ספרך.

    תודה על ראיון מהנה.

Leave a Comment

^ TOP