מהי אלרגיה, ואיך ניתן להקל עליה? מה מומלץ לאכול? / אתר אישה

מתעטשים? עייפים? כואבים? מצוברחים? תגידו שלום לדבר היחיד שיכול להרוס את העונה הכי יפה בשנה: האלרגיה שלכם חזרה.

מאת: איריס שחר

הרבה דברים טובים אפשר לומר על האביב – זו עונה של התחדשות, הטבע זוקף את ראשו בגאווה צבעונית, הפריחה משגעת ובאוויר יש תחושה של שינוי והתמרקות לקראת הקיץ.
אלא שעבור רבים, משמעותו של האביב היא מאבק של ממש וניסיונות בלימה של התפרצויות והתקפי אלרגיות. אלו מאופיינים בהתעטשויות, גודש באף, נזלת, שיעול, עיניים אדומות, בעיות נשימה, בחילות, כאבי ראש, עייפות, בצקות, שינויים במצבי הרוח, כאבי פרקים, בעיות עיכול, בעיות עור ועוד. מכאן גם השם הציורי שבו זכתה – קדחת השחת, על שום התרחשותה באביב, עונת איסוף השחת.

sne

 

מהי אלרגיה?

מדובר בתגובה של מערכת החיסון שלנו לחומר זר ובלתי מזוהה, כמו אבקנים וזרעים של צמחים מסוימים המופצים דרך האוויר, אבק, מזונות אלרגניים ועוד.

כאשר מערכת החיסון נתקלת בחומרים אלו היא נכנסת למצב חירום הכולל גיוס תאי דם לבנים, יצירת נוגדנים (שתפקידם להתמודד עם החומר הבלתי מזוהה) ושחרור היסטמין. תגובה זו גורמת לתופעות הידועות והמוכרות של האלרגיה – גרד, נפיחות, הפרשת יתר של ריר ואחרות. חומרת הסימפטומים משתנה מאדם לאדם, כאשר בעלי רגישות גבוהה במיוחד עלולים לסבול גם מפריחה.

פסק זמן קולינרי

מחקרים מוכיחים כי רגישות (אי סבילות) למזונות מסוימים קשורה בתגובות האלרגיות. הסיבה לכך אינה ידועה, אך במקרים רבים הימנעות ממזונות יוצרי האלרגיה למשך תקופה מסוימת עשויה להפחית את תסמיני האלרגיה.

המזונות האלרגניים ביותר הם חלב ומוצריו, חיטה, סויה, בוטנים ובשר. את אלו מומלץ, לפחות לזמן מה, להוריד מהתפריט. לאחר תקופה מסוימת בלעדיהם נחזיר אותם בהדרגה לתפריט הסדיר שלנו, תוך כדי בחינת תגובת המטופל לכל אחד מסוגי המזון. אם נקבל תגובה שלילית למזון מסוים, נדע שהאדם רגיש אליו והוא יוסר לחלוטין מהתפריט.

במקביל, התזונה תתבסס על מזונות טבעיים והיפואלרגניים כמו אורז, קטניות, ירקות ופירות (מלבד פירות הדר), אגוזים וזרעים.

בטיפול ישולבו גם מזונות המחזקים את מערכת החיסון, כמו בצל, שום, פטריות, גרעיני דלעת, אגוזי ברזיל, שקדים ופירות בעלי תכולה גבוהה של קוורציטין (נוגד חמצון המונע את תסמיני האלרגיה).

עונת ניקוי הכבד

על פי הגישה הסינית, האביב שייך לאלמנט העץ והאיבר המייצג אלמנט זה הוא הכבד. כך שזו בדיוק העונה המתאימה ביותר לנקות את הכבד, מהלך שמפחית באופן ניכר את השפעות אלרגיות האביב.

בתהליך של ניקוי הכבד מסירים מהתפריט את המזונות הלבנים: סוכר, חיטה וחלב ומוצריו, וכן בשר, עוף, דגים, ביצים וכמובן מזונות מעובדים ומתועשים.

בתקופת הניקוי חשוב להרבות בשתיית מים וחליטות צמחים התומכות בניקוי (למשל: גדילן מצוי, שורש שן ארי ועוד), ולאכול הרבה ירקות – במיוחד ירקות ירוקים – פירות (תפריט זה אינו מיועד לסוכרתיים), דגנים (אורז מלא, קינואה, אמרנט, כוסמת, שיפון, עדשים ירוקות/שחורות/אדומות, שעועית למיניה, גרגרי חומוס ועוד, וגם זרעים, אגוזים ושקדים.

יצוין כי ההמלצה להסיר מן התפריט את מוצרי החלב מקורה גם בתזונה הסינית, הדוגלת בהפחתת צריכת מזונות יוצרי ליחה במצבים המתבטאים בנזלת, הפרשת ריר, דמעות בעיניים ועוד.

שמן לדרכי הנשימה, מישהו?

דרך נוספת להתמודד עם אלרגיות האביב מציע עולם הארומתרפיה, בו הטיפול ייעשה באמצעות שמן אתרי מנטה. איך עושים את זה? פשוט: מטפטפים כמה טיפות של מנטה על כפות הידיים ומשפשפים אותן זו בזו; אחר כך מניחים את כפות הידיים על העיניים כשהן פקוחות כלי מעלה, ומניחים לשמן לפתוח את דרכי הנשימה ולהקל על התופעות האלרגיות.

 

הכותבת היא מרצה במסלול נטורופתיה ורוקחות טבעית במכללת מדיסין

Leave a Comment

^ TOP