עוברים את גיל המעבר בעזרת הנטורופתיה

הפסקת המחזור, בעקבות הירידה בהורמונים הנשיים, מלווה בתופעות לא נעימות כמו גלי חום, נדודי שינה וירידה בחשק המיני. הנטורופתיה מציעה תפריט עשיר באסטרוגנים מהצומח בשילוב צמחי מרפא

מאת: גלעד אדרעי, נטורופת בכיר ברשת המרפאות "כללית רפואה משלימה"

זה קורה לכולן, בדרך כלל לקראת סוף שנות ה־40 או קצת אחרי גיל 50. המחזור החודשי נפסק בהדרגתיות עד להפסקה מוחלטת. וזהו, עוברים לגיל המעבר.

התמונה להמחשה בלבדמהו גיל המעבר? 

בשלב מסוים בחיי האישה, בסוף שנות ה־40 או תחילת שנות ה־50, השחלות כבר לא מקשיבות להורמונים המופרשים מבלוטת יותרת המוח. כתוצאה מכך הן מייצרות פחות ופחות הורמונים, והמחזור החודשי הופך להיות קצר יותר ולא סדיר, עד לשלב שבו הוא נעלם כליל. יש נשים שהתהליכים הללו עוברים עליהן בקלות, אולם אצל רוב הנשים יופיעו סימפטומים שונים.

מהם התסמינים?

גלי חום וזיעה, יובש בנרתיק, ירידה בחשק המיני, עייפות, דיכאון, נדודי שינה, התכווצויות שרירי הרגליים, יובש ושינויים בעור.

ממה זה נגרם?

נשים נולדות עם כמות מסוימת של ביציות. כאשר מתמעטות הביציות בשחלות, יש ירידה הדרגתית בכמות האסטרוגן המיוצר על ידי השחלות, ובמקביל ירידה בייצור של ההורמון פרוגסטרון.

מהו הטיפול הקונבנציונלי?

טיפול הורמונלי, המספק לגוף הורמונים חלופיים לאלה שהפסיק לייצר.

כיצד הנטורופתיה משמשת כטיפול משלים יעיל לתופעות גיל המעבר?

הנטורופתיה מציעה פתרון תזונתי לתופעות גיל המעבר. מאחר שגיל המעבר מאופיין בירידה ברמות האסטרוגן בדם, רצוי לשלב בתפריט מזונות עשירים באסטרוגנים מהצומח, כמו סויה, שומר, סלרי, פטרוזיליה, פשתן טחון או שמן פשתן, נבטי אלפלפא ואגוזים.

המלצות תזונתיות נוספות של השיטה הנטורופתית:

  1. להימנע ממזונות חמים, כמו שתייה חמה, מרקים, תבלינים סוכרים, מזונות חריפים, קפאין.
  2. לצמצם את שתיית האלכוהול שעלול להגביר את גלי החום.
  3. לשלב הרבה ירקות חיים (לפחות 50% מהתפריט), עלים ירוקים וסלטים חיים.
  4. להפחית מזונות מהחי שעשירים בהורמונים סינטטיים ולהגביר צריכה של דגי ים.
  5. לשלב בתפריט אצות בריכה או אצות ים העשירות בחלבונים, מינרלים וכלורופיל המסייע להפחתת גלי חום ושיפור האנרגיה.

לצד השינויים בתפריט מציעה הנטורופתיה נטילה של צמחי מרפא ותוספי מזון:

חליטת מרווה צוננת או פושרת מקילה מאוד על גלי חום.

קוהוש שחור מסייע למניעת עייפות, מצבי רוח ואף מצבי דיכאון קלים.

אנג'ליקה סינית יעילה למניעת גלי חום ומסוגלת לסייע להגברת החשק המיני.

שיח אברהם מסייע למניעת גלי חום, ומאזן את רמות האסטרוגן.

בטטה אינדיאנית עשירה באסטרוגן צמחי, ומסייע לשיקום החשק המיני, להפחתת גלי חום ולכל יתר תופעות גיל המעבר.

אומגה 6, המצוי בצמח  שמן נר הלילה, מסייע למניעת גלי חום. ניתן לשימוש גם בבליעה וגם במריחה למניעת יובש עור ויובש בנרתיק.

ויטמין E טבעי בבליעה מקל על גלי חום בבליעה ובמריחה בנרתיק מונע יובש.

פיקנוגנול (בבליעה בלבד) משקם את העור, מונע קמטים, כתמים והזדקנות של העור.

קו אנזים Q 10 מגביר את האנרגיה ומעלה את מצב הרוח. הוא מועיל גם לריכוז ולזיכרון.

בורון הוא מינרל המסייע לשמור על רמות האסטרוגן בדם, ובכך מסייע גם למניעת בריחת סידן בשתן.

מגנזיום, רצוי מסוג ציטראט, המצוי גם בעלים ירוקים, שקדים ואגוזים לא קלויים, חומץ תפוחים ותפוחי עץ ירוקים, מסייע למניעת התכווצויות שרירים ברגליים והפרעות שינה.

מדובר בהמלצות כלליות, ובכל מקרה לפני כל טיפול נטורופתי חשוב לפנות לייעוץ כדי להתאים את הטיפול הבטוח והיעיל ביותר.

איזה מידע חשוב למסור למטפל בפגישה הראשונה?

מסרי למטפל בדיקות דם מקיפות, רצוי פרופיל הורמונלי הכולל DHEA  , ודווחי לו על כל תופעה חדשה, כמו גלי חום שינוי בשינה, מצבי רוח והרגלי אכילה.

 

מתי אוכל לצפות לשיפור במצבי?

ניתן לחוש שיפור לאחר חודש עד שישה חודשים (נעשה שימוש הדרגתי בצמחי מרפא כדי לבדוק מהו הצמח היעיל ביותר בעבור המטופלת).

למי הטיפול לא מתאים?

בטיפול הנטורופתי חלק מצמחי המרפא אינם מתאימים לחולים עם בעיית כבד קשה, חולים המשתמשים בדיאליזה וחולים עם מחלת כליות משמעותית.

האם עלולות להיות לטיפול תופעות לוואי?

בדרך כלל לא. לעיתים נדירות מאוד יכולה להיות רגישות לאחד הצמחים שבהם משתמש הנטורופת.

האם ניתן למנוע את תופעות גיל המעבר?

בחלק מהמקרים ניתן למנוע את התופעות, על ידי ניהול תזונה, צמחי מרפא ותוספי מזון מיוחדים.

 

Leave a Comment

^ TOP