מה המשותף לעגילים, צלחת מעוטרת, גוף תאורה, חולצה, אם ובת ? כולם יצירות מזכוכית של אמניות ישראליות מובילות בארץ ובחו"ל

גלריה בן-עמי ביפו מציגה : דרך הזכוכית – תערוכה בשקיפות מלאה – תערוכה קבוצתית של מיטב אמניות הזכוכית בארץ

אוצרת : דורית טלמון, פתיחה: 11-2-2016 נעילה: 17-03-2016, רחוב איילת 10, יפו

 

סילביה צימרמן

סילביה צימרמן

השימוש בזכוכית,  החל מהניפוח הראשון בימי הפיניקים, דרך השימוש בחרוזים לקניית עבדים אפריקאיים ועד לעיצוב המודרני של ימינו.

הזכוכית התגלתה לפני  כ-5,500  שנים והפכה לחומר זמין, רב שימושי, דקורטיבי ואמנותי.  בתי מלוכה מצריים עשו בה שימוש, הפיניקים שיכללו את שיטת הייצור והחלו לנפח אותה, והרומאים הם אלה שהביאו את השיטה לכדי אמנות של ממש ואף המציאו את הזכוכית השקופה. סוד הזכוכית השקופה אבד עם שקיעתה של האימפריה הרומית והגיח מחדש עם תחייתה של תעשיית הזכוכית הוונציאנית באי מורנו. הפריחה שהביאה לאי מורנו את תהילתו כמרכז יצור זכוכית, שורדת עד היום. במקביל, התפתחו  מרכזי יצור נוספים בעולם ותחום היצירה בזכוכית בפריחה.

סילביה צימרמן

סלביה צימרמן

 

רבות נכתב על יופיו וסגולותיו המיוחדות של חומר הזכוכית, הניתן לעיצוב למגוון רחב של שימושים והקשרים, באמנות, בתעשייה, בחיי יומיום, באדריכלות  וברפואה. הזכוכית היא חומר המתאים עצמו למגוון רחב של שימושים והקשרים, ועל כן העשייה בו  מציעה דרכים רבות  וגישות שונות.  שנים רבות נתפסה הזכוכית כחומר הבא לשרת מטרות תועלתיות כמו חפצי יומיום, חפצי נוי, יישומים בבניה, מכשור מדעי ועוד.
הזכוכית נתפסה כחומר בעל תכלית שימושית וכמרכיב אדריכלי. עם הקמת הכנסיות הנוצריות הראשונות  בימי הביניים, יצרו האדריכלים חלונות ויטראז' מרהיבים, שגרמו לקהל המאמינים חוויה מרגשת אל מול יופייה ועוצמתה של הכנסייה הנוצרית.  אמנות הזכוכית עושה שימוש בהשתקפות האור בצבעוניות רבה ובזה יוצרת חוויה ויזואלית עמוקה. בדומה לחומרים האחרים גם הזכוכית הצטרפה לזרם המרכזי באמנות, שבמסגרתו נוצרות עבודות מושגיות, השימוש חדל להיות תכליתי בלבד, והדגש עבר אל המופשט והפיסולי הגלום בזכוכית. הזכוכית בעלת פוטנציאל  גדול בהבעה אמנותית ודוגמא לכך באה לידי ביטוי בתערוכה זו.

תנועת "זכוכית בסטודיו" הביאה את היצירה בזכוכית לכלל אמנות טהורה. מאז שנות השישים של המאה העשרים, עם התפתחות אמצעים טכנולוגיים שונים, הפכה הזכוכית לחומר מרתק בידי האמנים. תערוכה מיצירותיו של האמן דייל צ'יהולי, הייתה אבן דרך בשינוי הגישה ליצירה בזכוכית.

 בתערוכה הנוכחית, "דרך הזכוכית – תערוכה בשקיפות מלאה", בגלרית בן עמי ביפו, משתתפות 8 אמניות ישראליות המייצגות את בכירי אמני הזכוכית בארץ, המציגים מיצירותיהם בארץ ובחו"ל.

בנוסף, שיח גלריה בנושא "כוחה של הזכוכית בעיצוב חללים פרטיים ועסקיים" יתקיים במהלך תקופת התערוכה.

 

הרקע על האמניות המציגות :

מעניין לגלות שעבור חלקן זוהי קריירה שנייה, אחרי עיסוק מקצועי רב שנים כרוקחת, עובדת סוציאלית, מחנכת ואפילו עיתונאית בתחום העיצוב.

ענת ספירבוגרת המחלקה לאמנות בבצלאל, יוצרת תכשיטים מזכוכית בצבעוניות חזקה ועזה. התכשיטים הם עדות או הנצחה של רגע הגילוי בטכניקה, בצורה ובצבע.

שלומית איזנשטייןמתמחה בניפוח זכוכית מותכת, הנמצאת בתוך כבשן בטמפרטורת עבודה של כ 1100 מעלות צלזיוס. ראשיתה של כל יצירה היא בהחדרת אויר הריאות אל ליבת הזכוכית החמה הנמצאת בראש צינור הנשיפה. משתפת בתערוכות בארץ ובחו"ל

לאחר קריירה ארוכת שנים בתחום הרווחה והחינוך, פנתה ללימוד מלאכת ניפוח הזכוכית במינסוטה, ארה"ב. השתלמה אצל גדולי נפחי הזכוכית בעולם, ואף למדה טכניקות נוספות בעיצוב ואמנות הזכוכית.  בין  עבודותיה, כלים דקורטיביים שימושיים, פיסול ותאורת אווירה. עבודותיה נמכרות בגלריות ובחנויות מוזיאונים ברחבי הארץ.

מירי עמיר – עובדת במספר שיטות, כאשר חלק מהזכוכיות הן זכוכית שקופה שנצבעת באמצעות אבקות זכוכית מיוחדות. הפרחים עברו Fusing שריפה ראשונה  (התכה וחיבור של חלקי הזכוכית בחום התנור) ושריפה שנייה  Slumping (הפלה לתוך התבנית הרצויה) על מנת ליצור את צורתם הסופית.  שיטה אחרת  היא שריפה של שכבות  זכוכית מרובות על מנת ליצור עומק ועובי לגופים. בנוסף, עוסקת באמנות הצילום, ומשתתפת בתערוכות רבות בשני התחומים.

סילביה צימרמןמחוברת לטקסטיל בעקבות מקצועו של אביה, חייט, שנפטר בגיל צעיר. מציגה חולצות, מכנסיים ובדים בגודל טבעי מזכוכית, ולאחרונה החלה לעשותם כמיניאטורות כמחווה לאביה. העבודות המוצגות הן בטכניקת "יציקת זכוכית"(Kiln Casting),  טכניקה מורכבת של מעברים בין "פוזיטיב – נגטיב".

סלביה צימרמן

סלביה צימרמן

טובה  כרמוןהראשונה בארץ שפיתחה את טכניקת התזת החול בשנת 1982. העמידה דור של תלמידים וכיום ניצבת בשורה הראשונה של האמנים בתחום זה בארץ. בוגרת "בצלאל" בעיצוב גרפי, בעלת תואר ראשון בתולדות האמנות באוניברסיטת ת"א, ותואר שני במגמת עיצוב קרמי וזכוכית ב- "בצלאל". למדה אצל מיטב האמנים באיטליה ובארה"ב. נוגעת בכל הסגנונות, עתיק, מסורתי, קלאסי, אתני והחדשני ביותר. יצירותיה הוצגו בתערוכות עיצוב בארץ ובחו"ל (מילנו, פילדלפיה ועוד)

ענת וייסנולדה ברחוב הזכוכית בחדרה, וקיבלה השראה ליצור בזכוכית ממפעל עתיק לייצור זכוכית שפעל ליד ביתה, עוד בימי הפניקים. אחרי קריירה ארוכה במקצוע הרוקחות,  מתוך אהבה לרקוח חומרים ולעזור לאנשים, החלה לעסוק בסוגי אמנות רבים.

ענת וייס

ענת וייס

 

גילתה את עולם הזכוכית בעת מגוריה בקליפורניה, שם למדה ב-San Francisco Center of Glass Art. , התמחתה בהתכת זכוכית  אצל האמן Dan Fenton. וכשחזרה לישראל, התמחתה ביציקות זכוכית בטכניקות מיוחדות אצל האמנים בוריס שפייזמן ומעיין פייגין. התמקצעה בפסול בזכוכית אצל Ivana Sramkova  ואצל הפסל Petr Stacho.  בנוסף למדה עיצוב תאורה באוניברסיטת בר-אילן. משלבת זכוכית ואור במגוון טכניקות, מבליטה את הצבעוניות והשקיפות של החומר, ומדגישה אורות וצללים. (הציגה בתערוכה "פורטרט נשי", "שביר!?" , "הביאנלה והסימפוזיון לאמנות הזכוכית בירושלים" ובתערוכת "אור כחומר ביד היוצר")

ענת וייס

ענת וייס

 

סטודיו זגוגיתא – ענת טננבאום & אביטל מאורמתוך תשוקה לעבודת קראפט מסורתית וידנית בכלל, ולעבודה בזכוכית בפרט, הוקם הסטודיו, כמעט בניגוד לכל היגיון כלכלי. במהלך מספר שנים הפך הסטודיו למקום מקצועי להוראה וליצירה. עסק המבוסס על שותפות נשית ויצירה בזכוכית בטכניקת ה"פיוזיניג". ענת טננבאום – עבודת סוציאלית במקצועה, החלה את דרכה בזכוכית בתחום הוויטרז' ועברה ליצור בטכניקת ה"פיוזינג" לפי כחמש עשרה שנים.

אביטל מאור – עסקה במשך שנים רבות בכתיבה עיתונאית בתחום העיצוב. לאחר מספר שנות יצירה בוויטרז' עברה ליצור בטכניקת הפיוזינג.

 

 

Leave a Comment

^ TOP