הדברים החשובים באמת אינם מדידים במספרים מאת: עירית שפר / אתר אישה – אתר נשים

מאת: עירית שפר

עירית שפר

עירית שפר

 

מבוגרים אוהבים מספרים.
כאשר אתה מספר להם שיש לך חבר חדש, לעולם לא ישאלו אותך אודות דברים שבמהות.
הם לא ישאלו: "מה צליל קולו? איזה משחקים אהובים עליו ביותר? האם הוא אוסף פרפרים?"
תחת זאת ישאלו: "בן כמה הוא? כמה אחים לו? מה משקלו? כמה כסף משתכר אביו?"
רק כך הם חשים שהם מכירים אותו…" (הנסיך הקטן)

התעודות של הילדים הופכות הרבה פעמים גם תעודה לנו ההורים… ואם במספרים ענייננו אז כבר משוואה…
אנחנו רגילים להשוות… חייבים להשוות…הרי אם לא נשווה אז איך נדע איפה אנחנו במדד ההצלחה.. לפעמים אנחנו לא אוהבים את המשוואה ומתוך כעס שוכחים לבדוק אותה … לפעמים אנחנו מתאהבים בה ושוכחים לבדוק אותה….לפעמים היא פשוט נוחה לנו… היא מתאימה לנו למשוואות שצמחנו אל תוכן.

ציונים טובים = ילד טוב = הורים טובים
ציונים לא טובים= ילד לא טוב = הורים לא טובים
תעודת הצטיינות= ילד מצויין = הורים מצויינים

מספרים … תוויות… יש פעמים שהתוויות האלו לצערי המאוד רב מלוות אנשים כל חייהם… קשה לפרוץ את תקרת התווית בפרט אם היא נצרבת בעלבון בנשמה.

תוויות
מוצלח מאוד, לא כל כל מוצלח… יש פה פוטנציאל להיות מוצלח יחד עם זה הפוטנציאל אפעם לא ממומש… מתאמץ.. לא מוצלח…. כישלון….

אנחנו שוכחים פעמים רבות שהתעודה כתעודה, בסך הכל מציינת ביטוי של ידע מסויים, בזמן מסויים, תחת מסגרת, מסויימת ותנאים מסויימים… בפעמים אחרות שכחו להגיד לנו שכך אז כשבאנו אנו עם התעודה… התעודה אינה מודדת את האדם שאנחנו… היא אינה מודדת את הסיכוי שלנו להצליח או להיות מאושרים בחיים… היא אינה מודדת האם אנחנו חכמים או האם יש לנו את היכולת ללמוד… היא אינה מודדת ואינה יכולה לנבא אם נחיה חיים מלאי תחושת מימוש….

אני דסלקטית וגאה בכך… גדלתי בתקופה שלא היתה עוד הגדרה כזו במילון…. למדתי על בשרי מה זה אומר נכשל…מכות היתה הדרך להכניס בי קצת מוטיבציה… לישר את כל מה שעקום בי… אבל יש לך פוטנציאל… פוטנציאל לא ממומש… למדתי לקרא רק בכיתה ג … את לוח הכפל אני עדיין יודעת בעל פה רק רבע שעה אחרי שאני משננת אותו… דקה אחרי זה והמספרים המספרים מסרבים להסתדר בהתאם למקובל… המילים מלאות בשגיעות.. יוצאות מהקווים והכתב אוי לבושה הוא ממש לא מצוייר כמו זה של תמר….

היום לתת פיזית מכות זה כבר לא פוליטיקלי קורקט….יחד עם זה צריך לדחוף להצלחה… ליישר את מה שעקום … את מה שיוצא מתווך ההצלחה… אז אנחנו נותנים מכות במילים… אני מאוד מאוכב.. למה אתה לא משתדל מספיק? קיבלת 90 כמה קיבלה עמית? והילדים האחרים בכיתה כמה קיבלו? קיבלת 80? אתה מסוגל ליותר…. או במילים כמו נו מה יהיה איתך… רק 65 במתמטיקה אין יותר חוג כדורגל/ריקוד/ציור… אין יותר חברים אחרי ביצפר…
נפלא תעודת הצטיינות איזה יופי אולי תקח עוד כמה נקודות בפיזיקה… ועוד חוג… ומאמן אישי.. ומורה פרטי… ועוד אחד… ככה שתממש את הפוטנציאל..

תוויות ושוב תוויות במדד הצלחה שהקשר בינו לבין הצלחה בחיים מקרי בהחלט…

אני מאוד אוהבת את המקום בו אני נמצאת בחיי. לקח לי המון זמן להסיר תוויות שהודבקו לי על ידי אנשים שרצו בטובתי…. לקח לי המון זמן להגדיר בעצמי לעצמי מהו הפוטנציאל שלי.. מתי ואיפה אני רוצה לממש אותו… מתי מספיק הוא בהחלט מספיק… מתי טוב הוא טוב לי… ואיפה חשוב לתת ביטוי למצויין ומתי מצויין בדבר אחד הופך אוייב של טוב וטוב מאודים בדברים אחרים…

had1

הבנתי למזלי בגיל מאוד צעיר שהדברים החשובים אינם נמדדים במספרים… זה היה המפתח שלי למימוש הפוטנציאל שלי

הבטחתי לעצמי שאני אעזור לאחרים למצוא את החוזקות שלהם.
שאאפשר לכמה שיותר אנשים לגלות ולממש את הפוטנציאל שלהם
שאעזור לאנשים להסיר תוויות שהם כבר שכחו שזו תווית שמשהו אחר הדביק עליהם והיא בכלל לא שלהם…

הבטחתי לעצמי להעזר במספרים אך לא להגביל את עצמי אליהם… הבטחתי שאשתדל להעניק במשפחתי הגרעינית חוויה אחרת של למידה ומימוש… שאנסה לאפשר לילדים לגלות את הדברים החשובים להם באמת… השנה נעם סיימה 12 שנות ביצפר חובה… יונתן סיים שנתיים לפניה… זה הזמן מבחינתי לשתף בעשיה פשוטה שעושה הבדל עצום…

שנים, בכל יום של קבלת תעודות השאלות שנשאלו יונתן ונעם, עוד לפני שפתחנו את התעודה, היו אם הם מרוצים מהתעודה של עצמם ומהבחירות שעשו? האם יש משהו שהם רוצים לשפר, מה הם רוצים לשמר, האם יש משהו שהם רוצים בו עזרה? קראנו היחד את הערכת המורים. בדקנו היכן זה פוגש את ההערכה שלהם את עצמם…

מעבר לזה המתינה להם גם תעודה ממני בכתב או בעל פה… על דף או בווטסאפ.
התעודה הזו כללה הערכה על עשיה משמעותית שעשו, הערכה על קישרי חברות שרקמו, הערכה על האומץ להתנסות בדברים חדשים, הערכה על השתדלות בתחומים כאלו ואחרים, הערכה על שיכלול יכולות ולמידה של כלים חדשים, הערכה על יצירתיות, הערכה על שמירה על הערכים החשובים שלהם, הערכה על עזרה לאחר והתחשבות באחר, הערכה על לקיחת אחריות, הערכה על למידה מטעויות, הערכה על הצלחה בדברים שהיו חשובים להם… הערכה על בני האדם שהם, על היחודיות שלהם… על הדרך שהם בחרו ללכת בה…על בדיקה של מה הם אוהבים… על יציאה מאיזור הנוחות שלהם… הערכה על חוזקות שהן יחודיות להם…

כל פעם התעודה היתה אחרת ומותאמת לדברים שקרו באותו פרק זמן…

אני בטוחה שתהנו מהכנה של תעודה שכזו לילדיכם. אני בטוחה שהם ישמחו לקבל אותה…
אני בטוחה שתגלו דברים נפלאים אם תעצרו רגע ותכינו תעודה שכזו גם לעצמכם. בעבורכם למרות שימי הביצפר כבר מאחוריכם..

אני מכירה את היכולת של התעודה הזו למחוק תויות שמגיעות עם תעודות אחרות עוד לפני שהתוויות נצרבות בנשמה… מוזמנים לנסות…

 

עירית שפר

B-U
הבסיס להצלחה
יעוץ אישי וסדנאות לפיתוח אישי ניהולי צוותי וארגוני על פי שיטת ה MBTI (מודל המוביל בעולם למנהיגות ולצמיחה אישית וארגונית)

1 Comment

  1. מאת משתמש אנונימי (לא מזוהה):

    מופלאה..

Leave a Comment

^ TOP