איך בוחרים עורך דין טוב? הנה כמה טיפים

מאת: עו"ד חגית רימון

 

 כידוע לכל, בארצנו הקטנטונת יש עורכי דין כחול אשר על שפת הים. מדי פעם אני נתקלת בסיפורים מקוממים על עורכי דין שבמקום לדאוג לטובת לקוחותיהם, הם דואגים בעיקר לעצמם. במקום לספק את השירות הטוב ביותר תמורת שכר הוגן, הם חושבים רק על הכסף שירוויחו.
והנה כמה דוגמאות ששמעתי עליהן:

השבוע התקשר אליי אדם, שסיפר לי שהוא מרצה באוניברסיטה, והתחנן אליי שאייצג אותו. הוא סיפר לי שהוא השכיר דירה לבחור שלמד משפטים. בינתיים אותו בחור נהייה עורך דין. ומה עשה הבחור? השכיר את הדירה לשוכרים אחרים, בלי לקבל רשות! עורך הדין הטרי אף העז ותבע את המרצה בעשרות אלפי שקלים. המרצה סיפר לי שכדי להתגונן הוא פנה לעורך דין, שילם לו 5,000 ₪ ואותו עורך דין לא עשה דבר… אמרתי למרצה שאיני יכולה לייצג אותו, אבל נתתי לו מספר טלפון של עורכת דין שאני מכירה.

אתמול הופעתי בבית הדין לעבודה. עורך הדין של התובעת היה צריך להגיש תצהירים כבר לפני מספר חודשים, אך הוא לא עשה כן. כשהשופטת שאלה אותו מדוע לא הגשת תצהירים? הוא גמגם ואמר שהייתה לו טעות. יצויין שכבר בדיון הקודם הוא טען שעקב טעות לא הגיש תצהירים, וכעת הוא שוב חזר על הטענה הזו.
עקב רשלנותו של עורך הדין, השופטת קבעה שהתובעת תשלם הוצאות בסך 2,500 ₪. עורך הדין התרשל, והתובעת תשלם…

 200,000 ש"ח לעורך דין

לפני מספר שנים עזרתי מטעם עבודתי לעובדת שפוטרה מעבודתה במקום ציבורי. היא פנתה גם לעורכת דין פרטית שייצגה אותה, ואשר הגישה ביחד איתי צו מניעה נגד הפיטורים. העובדת סיפרה לי שהתשלום שאותה עורכת דין קיבלה היה כ-90,000 ₪! (שנת 2010)

לפני מספר חודשים פוטרה עובדת מאחד הבנקים. היא סיפרה לי ששילמה לעורך הדין שייצג אותה למעלה  מ-200,000 ₪… לדעתי התעריפים הללו ודומיהם הם מופרזים. נכון שניתן לטעון שיש היצע וביקוש, כמו בכל תחום, ועדיין – יש גבול. וזה מתקשר אצלי להצעת החוק של שלי יחימוביץ, שמעוניינת להגביל את שכר הבכירים ל-פי 50 מהשכר של העובדים. אני לגמרי בעד. לא יקרה כלום אם מנכ"ל חברה ציבורית ישתכר רק 200,000 ₪ בחודש במקום 400,000 ₪ ולמעלה מזה.

 עורך הדין הפך לדנידין

אני כל הזמן שומעת על עורכי דין שלוקחים תיקים לטיפולם – ואחר כך הופכים להיות דנידין. לא ניתן להשיג אותם. הם לא מספקים אינפורמציה אמינה על מצב התיק. הם מחליטים החלטות שאינן לטובת הלקוח. הם מתייחסים ללקוחות כזבובים טורדניים. ואם הלקוח מחליט לעזוב אותם ולעבור לעורך דין אחר – הם נעמדים על הרגליים האחוריות, מתנגדים להעביר את החומר לעורך דין אחר, משאירים את התיק אצלם אך  ממשיכים לזלזל בלקוח.

אז איך מוצאים עורך דין טוב, כזה שידאג לאינטרסים שלכם ולא יפשוט את עורכם?

הכלל הכי חשוב לדעתי הוא לפנות לעורך דין שקיבלתם עליו המלצה.

בנוסף, תתרשמו ממראה עיניים. תפעילו את האינטואיציות שלכם. אל תסכימו לשלם את כל הכסף מייד. תתמקחו על שכר הטרחה שעורך הדין יבקש מכם.

אל תיפלו למתק שפתיים של עורך דין. יש כאלה שיבטיחו לכם את השמיים והכוכבים, אבל אחרי שיקבלו תשלום שמן הם יהפכו את עורם.
אם עורך הדין מבטיח לכם משהו – תעלו זאת על הכתב כהסכם מחייב.

רוצים לדעת האם עורך הדין אדיב ומקצועי? תתרשמו ממזכירותיו. מנסיוני למדתי שבדרך כלל המזכירות דומות לבוס שלהן – מזכירה לא אדיבה שעונה בגסות ללקוחות בדרך כלל מועסקת אצל עורך דין בעל תכונות דומות. שהרי אילוליא היה כזה לא היה משלים עם התנהגותה. מזכירות נחמדות ואדיבות שמבטיחות ומקיימות להתקשר אליכם חזרה – בדרך כלל מועסקות אצל עורכי דין כאלה.

לסיום אני יכולה לספר לכם על נסיון טוב שהיה לי עורך דין. לפני מספר שנים כשעמדתי ברמזור, מכונית התנגשה במכונית שבה נהגתי. כתוצאה מכך נגרמו לי כאבים עזים בגב ובצואר. פניתי לעורך דין שהמליצו לי עליו, המטפל בנושאי נזיקין. הוא הגיש בשמי תביעה נגד חברת הביטוח. הטיפול שלו היה מצויין ומקצועי (אני מקווה שזה לא בגלל שאני עורכת דין). מזכירותיו היו אדיבות. המשפט הסתיים אחרי כשלוש שנים, וקיבלתי סכום סביר. יצויין שכל שכר הטרחה ששילמתי לעורך הדין קין היה אחוזים מהכסף שקיבלתי בסיום המשפט, דבר המקובל בתחום הנזיקין.

אני מאחלת לכם להיתקל אך ורק בעורכי דין נפלאים ומקצועיים.

חגית רימון, עו"ד

hrimon@gmail.com

 

 

Leave a Comment

^ TOP