די לחרדות

מאת: מרים שביט

מחקרים מוכיחים כי החברה של המאה-21 הופכת להיות חברה חרדתית ו-23 מליון איש כבר היום מאובחנים כסובלים מחרדות כלשהן, כשרובן נשים.
מי מאתנו לא שמע את המושג חרדות, מי מאתנו לא חווה חרדה כלשהי, יש כאלו שחוו חרדה של פרנסה, וחששו ממצב שבו לא יוכלו לפרנס את עצמן או את משפחתן, ויש כאלו שבימי הלימודים סבלו מחרדת בחינות או מחרדה חברתית.

מהי חרדה?

לפני שנבדוק אילו סוגי חרדות קיימים כדאי שנברר מהי חרדה, חרדה היא מצב פסיכולוגי או פיזיולוגי שבו האדם אינו רגוע, ונמצא בלחץ,מתח ודאגה בשל חשש מפני איום או סכנה שיכולים להיות ממשיים או דמיוניים. התסמינים של החרדה יכולים להיות מתח, לחץ, כאבי בטן, דופק גבוה, ועוד.

האם גם את סבלת אי פעם מחרדת זוגיות?נשים שסובלות מחרדת זוגיות, הן נשים שחוששות מפני האינטימיות שהיא חלק בלתי נפרד מזוגיות, נשים אלו חרדות מפני האפשרות שהזוגיות תגרום לכך שהן יאבדו את חירותן ויאלצו לחשוף את עצמן, ולאבד את השליטה העצמית שיש להן על חייהן, הן גם חוששות מפני מצב שבו יפגעו בהן או ינצלו אותן, ולכן הן מפתחות חרדה מפני זוגיות, ואינן ממהרות לפתח מערכת יחסים עם בן זוג.

האם גם את סבלת אי פעם מחרדה חברתית?חרדה חברתית היא חרדה מפני סיטואציות חברתיות שונות החל מסיטואציה של  השתתפות במסיבה וכלה בסיטואציה של הרצאה בפני קהל , החרדה היא מפני התגובה שתהיה לקהל, האדם שיש לו חרדה חברתית חושש להראות טפשי בפני הקהל, חושש שהקהל ילעג לו ויצחק עליו.

האם גם אתם חרדים כל הזמן לבריאותכם?  – עוד סוג של חרדה הוא חרדת בריאות – אנשים הסובלים מחרדת בריאות נקראים היפוכונדרים, אלו אנשים שמשקיעים זמן רב בכל מה שקשור למצב בריאותם, ומקוננת אצלם המחשבה החרדתית שיש להם מחלה כלשהי או בעיה רפואית כלשהי, גם אם המחשבה הזו כלל לא נכונה. אצל האנשים הללו יש חשש תמידי וקבוע מפני החמרה במצב בריאותם ולכן הם  מוגדרים כמי שסובל מחרדת בריאות .

יש היום מגוון רחב של שיטות טיפול בחרדות.

טיפול פסיכיאטריטיפול תרופתי. אלו תרופות שמטרתן להוריד את רמת החרדה ובכך לאפשר למטופל לחזור לשגרת חיים נורמטיבית.

טיפול פסיכולוגימעלה למודעות את סיבת החרדה שלו ובכך להבין ולשנות הרגלים.

טיפול באמצעות דיקורעובד על איזון של מערכות הגוף ועל ידי כך יורדת רמת החרדה.

טיפול בדמיון מודרך וNLP טכניקות אשר עושות שינוי בתת מודע. שינוי בתפיסה של המציאות ובכך התמודדות עם החרדה וחזרה לחיים נטולי חרדות ושליטה בחרדה.

טיפים לעזרה עצמית בחרדה:

חרדה מתאפיינת בעיקר בכך שהמוח "עסוק" בחרדה עצמה וכך רמת החרדה עולה והבן אדם מתקשה לבצע פעולות "רגילות" בעודו חרד.

עזרה עצמית שיכולה להקל משמעותית על החרדה היא תעסוקה אחרת של המוח. לדוגמא:

– האזנה למוסיקה בעלת מילים. בעוד המוח מרוכז במוסיקה, הבן אדם לא יכול להיות עסוק בחרדה ובכך רמת החרדה יורדת.

– שאיפה ונשיפה לתוך שקית נייר חומה עד שרמת החרדה יורדת.

-הליכה מאומצת או כל ספורט שהבן אדם נהנה ממנו.

-לשוחח עם אנשים, לא להישאר לבד עם המחשבות.

מרים שביט, מנחה בכירה בשיטת ה-NLP והדמיון המודרך. טלפון 052-3396293

אתר אינטרנט : http://www.miriam-shavit.com/

Leave a Comment

^ TOP