איני מרגיש כבעלים או כמנהל אלא כאחד העובדים

אני אוהבת לחקור ולקרוא על סיפורי הצלחה – איזו דרך עברו האנשים שהצליחו, עד שהגיעו לאן שהגיעו?

סיפורי הצלחה משמשים השראה, ויש בהם טיפים שניתן ליישמם.

בהיותי טבעונית, אני אוהבת לפרגן לעסקים שאינם מרוויחים את לחמם מסבל של בעלי חיים.

הפעם החלטתי לראיין את יעקב מלאך, הבעלים והמנכ"ל של חברת "אחווה", שכולנו מכירים בעיקר את הטחינה שלהם, ואשר קיבל פרס מפעל חיים מהתאחדות התעשיינים על פועלו בתחום המזון.

ספר לנו בבקשה כמה מילים על עצמך

יעקב מלאך, בן 66, בעלים ומנכ"ל של יצרנית הטחינה, חלוה ודברים מאפה "אחוה". נולדתי בשכונת פלורנטין בתל-אביב בשנת 1949 ולמדתי בגימנסיה הרצליה. כיום אני גר בנס ציונה, נשוי עם 4 בנים. בניי ואשתי עובדים יחד איתי בחברה.

איזו ילדות הייתה לך?

ילדות נפלאה של הרבה משחקי רחוב, כדורגל בקבוצת גדנ"ע ת"א, שובבות אין קץ והווי מסיבות של שנות ה- 60.

מה רצית להיות כשהיית ילד?

חלמתי להיות מנהל בית ספר. תחום החינוך דיבר לליבי, רציתי להשפיע על הדור הצעיר, לחנך אותו למצוינות ולאהבת הארץ.

מהם הדברים שנחוצים כדי להצליח כלכלית? שהמפעל יצליח וכן שהאדם עצמו יצליח? אילו תכונות אופי וכישורים נדרשים?

התמדה, אופי חזק, רצון עז להצליח, להבין שאין קיצורי דרך ואין "פיקים", אלא גרף עולה באיטיות והבטחה לאורך שנים. חשוב מאוד להאמין במה שאתה עושה, ההשקעה וההתמדה מוכחים לאורך זמן ובאים לידי ביטוי במבחן השנים.

לפני כמה חודשים חברה הביאה לי ממפעל בירושלים טחינה עם סילן ושקדים. מסתבר שזהו מפעל של טחינה עם כל מיני תוספות. זה היה מאוד טעים. יש סיכוי שגם טחינה אחוה תייצר טחינה עם תוספות חדשות? ואם לא חשבתם על זה, אז אתם מוזמנים לתת לי אחוזים 🙂

אכן מפעלנו שוקד על פיתוח מוצרים חדשים, כאשר מה שמנחה אותנו הינו מוצר בר-יצוא (חיי מדף ארוכים), טבעי ובעל ערך בריאותי – ללא תוספות כימיות או מלחים.

מדוע דווקא ההתמקדות בטחינה ומוצריה?

תמיד שאפתי להיות הכי טוב. כשהתחלתי את עבודתי בשנות ה- 70 היה לי ברור שבשוקולד או במוצרים דומים לעולם אהיה שחקן נלווה קטן. לכן פניתי למוצר נישתי קטן (טחינה של שנות ה-70), שהיה מוכר רק בדוכני פלאפל ומסעדות מזרחיות, כך שהשדה להיות הטוב ביותר היה פתוח וניתן לביצוע.

בבקשה תספר על המפעל שלך – המוטו מאחוריו, מספר עובדים, מיקום, חזון

כאדם נאיבי (רוב התעשיינים הינם נאיבים, אחרת היו במקצועות אחרים), אני מאמין שהשלום והאחוה יגיעו ממפעלים כמונו, בו עובדים שכם אל שכם יהודים, ערבים ישראלים, ערבים פלשתינאים, אתיופים, רוסים, שומרונים ומתנחלים. במקום בו אנשים משתכרים בכבוד אין זמן ורצון לעסוק בדברים אחרים חוץ מרווחה למשפחות ולמפעל.

מספר עובדינו הינו 235 כולל אותי. מפעלינו ממוקם באזור התעשייה אריאל.

בתחילת שנות ה- 80 החילונו ביצוא מוצרינו והתקווה הינה להמשיך ולעשות חיל בתחום היצוא ולפאר את מדפי המרכולים בעולם במוצרי אחוה.

איך זה לעבוד עם האישה הילדים בעסק? לא צפוף מדי להיות איתם הרבה שעות ביום? במה זה כרוך?
במערכת כל כך גדולה אין קשר בין בני המשפחה ובכלל אני מרגיש משפחה כלפי כל העובדים כך שאיני מבחין בין עובד לבין או אשתי.

איך זה להיות בעלים ומנהל של מפעל? האם זו עבודה קשה? שעות עבודה מרובות? לחץ? מהי ההרגשה שלך?

איני מרגיש כבעלים או כמנהל אלא כאחד העובדים ואני מקפיד להיות בקווי הייצור כמה שיותר במשך היום. כן, העבודה היא קשה אך אין סוף סיפוק בצידה. בגילי 66 אני מתחיל את יום העבודה בשש וחצי בבוקר ומסיים בשעה חמש ואם צריך גם למעלה מזה, כולל מוצאי שבת, אני נוכח עם העובדים בפתיחת שבוע העבודה.

האם ניתן להתעשר מלהיות בעלים של מפעל?

תעשיין צריך להחליט אם הוא רוצה להיות עשיר או שהמפעל יהיה בקשיי נזילות, ולהיפך. אני החלטתי שהמפעל יהיה עשיר ואילו אני ומשפחתי נהיה במעמד בינוני סביר, ואכן מפעלנו מאוד עשיר. אנו עובדים רק בהון עצמי ולעולם איננו משתמשים בכספי הבנקים, וזה כשלעצמו משחרר הרבה מאוד לחץ. הרגשת הייצור הינה הרגשה עילאית, לראות את המכונות מייצרות ואורזות את המוצרים, אין מנגינה יפה מזו.

האם המפעל תורם לקהילה?

מפעלינו אכן תורם לקהילה, אך אני מעדיף שלא לדבר בנושא.

איך הגעת להיות בעלים של מפעל?

עם שחרורי מצה"ל החילותי לעבוד כעובד ייצור במפעל אחוה בתל אביב, שהשתרע על שטח של 180 מטר רבוע ועם הזמן הפכתי לבעלים יחיד במפעל ששטחו כיום הינו כ- 15,000 מ"ר.

כשהיית צעיר – האם תיארת לעצמך שתהיה בעלים של מפעל מזון? האם הדברים היו מתוכננים אצלך, או שנסיבות החיים ואופן התנהלותך הובילו אותך?

הנסיבות הביאו אותי להיות יצרן מזון, כמו שאמרתי חלומי היה להיות מנהל בית ספר.

המפעל מרוויח? נשמח לנתונים כלכליים לגביו

מפעלנו הינו יעיל מאוד, מחזור המכירות נושק ל- 200 מיליון שקלים בשנה והתמורה בהחלט ראויה, דבר הגורם לנו להמשיך ולהשקיע, לפתח ולהרחיב.

אילו טיפים אתה יכול לתת למי שפותח עסק?

הטיפ החשוב מכל הינו ההתמדה. כאמור, אין קיצורי דרך ולעולם לעולם לא להישבר במשברים שיקרו לאורך הדרך.

מהו החלום שלך?

החלום העסקי הינו שמפעלנו ימשיך לעשות חייל ותקוותי הגדולה שלעולם לא יימכר לחברה זרה אחרי שאפרוש, אלא ימשיך לייצר ולשגשג במדינה הנפלאה שלנו.

מה קראנו עד עכשיו?

מאמרים נוספים בנושא:

קנאה זה טוב או רע?

קנאה. היום הבנתי משהו על קנאה. במשך שנים רבות קינאתי. קינאתי באנשים שנראו לי מאוד מצליחים בתחום שבו אני רציתי להצליח. ראיתי דירות יפהפיות ורציתי