למה יש כל כך מעט נשים בפוליטיקה?

למה יש כל כך מעט נשים בפוליטיקה

יש מעט נשים בפוליטיקה בארץ ובעולם כי התפקיד התובעני מגביל אותן מראש. עם זאת, נשים בטווח רחב של גילאים יכולות לבחור מסלול שיקל עליהן להשתלב בעמדת מפתח מובילה של נבחרי ציבור

יש מעט נשים גם בפוליטיקה העולמית ורק עכשיו צפויה האישה הראשונה בהיסטוריה להגיע לתפקיד הנחשק של נשיאות ארצות הברית. בישראל כבר הייתה אמנם ראש ממשלה אחת, אבל קשה לראות כיצד ההישג חוזר על עצמו בקרוב.

השדה הפוליטי בישראל מציג נתונים לא מאוזנים בין גברים ונשים. למרות שלא מדובר על תופעה חדשה או אפילו מקומית, מעניין להיכנס לעובי הקורה ולנסות להבין את הסיבות לכך. כך ניתן גם להתמודד עם התופעה ולשנות אותה.

אחת ההשערות הרווחות קובעת שנשים לא נמצאות בשדה הפוליטי בגלל שהוא מגביל את היכולת שלהן לשלב בין קריירה ומשפחה. לפי הנחת המוצא הזו, נשים מעדיפות מלכתחילה לוותר על תפקידים מן הסוג הזה, או שלחלופין הן פשוט לא מצליחות לפרוץ את תקרת הזכוכית. נשים שרוצות להגיע הביתה מוקדם או לבלות עם הילדים לא יכולות לכאורה לעשות את זה כשהן מחזיקות בתפקיד פוליטי.

מצד שני, יש לא מעט נבחרות ציבור בתפקידי שר או חברות כנסת שמוכיחות את ההיפך הגמור. כמעט בכל כנסת יש לפחות כמה נשים שמשלבות בין קריירה ומשפחה ומקבלות את הערכת הצוות והעם. השאלה בהקשר הזה היא עד כמה האישה מוכנה להשקיע, או איזה תהליך היא עברה על מנת לחדור לשדה הפוליטי.

איך נשים יכולות להשתלב בעולם הפוליטי?

נשים יכולות וצריכות להשתלב בעולם הפוליטי במספר דרכים עיקריות. הדרך הראשונה היא למצוא משרה התחלתית באחד המשרדים הממשלתיים, ומשם לנסות להתקדם באמצעים המקובלים. בניגוד לגברים, נשים צריכות להוכיח את עצמן במגוון תחומים והן לא יכולות להרשות לעצמן להישאר מאחור. רק נשים שמשקיעות כבר במשרה הראשונה יצברו לעצמן מוניטין חיובי ויקבלו הצעות עבודה אטרקטיביות בהמשך.

מסלול שני ולא פחות אפקטיבי עבור נשים שרוצות להשתלב בעולם הפוליטי כולל תואר אקדמי. כל אישה יכולה לבחור כבר בגיל צעיר לימודי ממשל וחברה, לבדוק איפה היא יכולה להביא לידי ביטוי את היכולות שלה בצורה הטובה ביותר ולנצל אפילו את השהות באוניברסיטה או במכללה על מנת ליצור לעצמה קשרים. העולם הפוליטי מתאפיין בנפוטיזם וקשרים שעובדים לגברים יכולים להשיג את אותה תוצאה גם עבור נשים.

יש נשים שבוחרות להשתלב בעולם הפוליטי מתוך השטח עצמו. הן מתחילות את דרכן כפעילות מקומית, ממשיכות בהנהגת קבוצות קטנות ומגיעות עד למשרות הבכירות ביותר. אלו נשים מעוררות השראה שיכולות לשנות לחלוטין את הפרידגמה של השדה הפוליטי. כדאי לעקוב אחר נשים שבוחרים בדרך הזו, ובמידת הצורך להשתמש באותם כלים כדי להשיג מועמדות לתפקידים של נבחרי ציבור.

מה קראנו עד עכשיו?

מאמרים נוספים בנושא:

הצהרות חיוביות
הצהרות חיוביות

Affirmation הוא כל דבר שאת אומרת או חושבת. כשתתחילי לשים לב לכל מה שאת חושבת או אומרת, אולי תופתעי לגלות כמה מחשבותייך או אמירותייך שליליות.