עצמאית? כך תנהלי קרן השתלמות

לצד היתרונות הרבים בעבודה כעצמאית, ישנה גם אחריות רבה – אם את לא תדאגי לעצמך, אף אחד לא יעשה זאת עבורך. קרן השתלמות היא תכנית חיסכון לטווח בינוני שמציעה הטבות מס – כך תנהלי אותה

להיות עצמאית הוא חלומן של נשים רבות, ולא רק של נשים. כולנו אוהבים את העצמאות שלנו, את היכולת לנהל את עצמנו ואת סדר יומנו וליצור לעצמנו את ההזדמנות להרוויח עוד ועוד בכל חודש מחדש. להיות עצמאית זה לבנות עסק משלך, לטפח אותו, לקדם אותו ולעשות את כל אלה למען עצמך ולמען בני משפחתך. את הבוס, את המנהלת ואת העובדת. את עצמאית.

להיות עצמאית זה גם אתגר לא פשוט. כשאת עצמאית, אף אחד לא יכול להבטיח לך כמה תרוויחי בסוף החודש, ואף אחד לא ערב לכך שתרוויחי. כעצמאית, עלייך לדאוג לא רק לביצוע תפקידך המקצועי, אלא גם לדאוג לקידום העסק, לשיווקו, לניהול החשבונות ולהתמודדות עם המתחרים. כעצמאית, אף אחד מלבדך לא מחוייב לפנסיה שלך, ולא דואג לתנאים הסוציאליים שלך, ואם לא די בכך, גם המחוקק לא מספק את התמיכה הנדרשת בהתמודדות עם מחלה, חופשה, אבטלה או מוסר תשלומים ירוד.

במילים אחרות, בבחירה להיות עצמאית, את למעשה בוחרת להקריב את הבטחון הכלכלי שלך בהווה, ואולי גם בעתיד, לטובת הסיכוי להגשמה עצמית וליצירת רווחה כלכלית, אלא שתקווה וחלום לא יכולים לפטור אותנו מאחריות וממעשה. בהיבט זה, את רוצה לדאוג לשני אלמנטים חשובים למען הבטחון הכלכלי שלך ושל בני משפחתך: חיסכון לטווח ארוך, כגון קופת גמל או קרן פנסיה שיאפשרו לך לפרוש בבוא היום, ויבטיחו לך חיים בכבוד לכשיגיע היום; וחיסכון לטווח בינוני, כגון קרן השתלמות שתבטיח לך סכום כסף מהותי, שיאפשר לך להתמודד עם אתגרים בלתי צפויים, צרכים אישיים ומשפחתיים ואולי אפילו יישום מהלכים חשובים לצמיחת העסק.

מהי קרן השתלמות ומה הופך אותה לאפיק חיסכון ייחודי?

קרן השתלמות לעצמאים ועצמאיות היא למעשה אפיק חיסכון לטווח בינוני, שנהנה מהטבות מס כחוק. במקור, נועדה קרן ההשתלמות למימון השתלמויות, הכשרות ולימודים הקשורים להתפתחות המקצועית במקום העבודה.

בניגוד לאפיקי חיסכון אלטרנטיביים, קרן השתלמות הוא אפיק חיסכון סוציאלי, הזוכה לעידוד ממשלתי בצורת הטבות מס המוענקות לחוסכים, ובכלל זה לעצמאים. סעיף 17(5א) וסעיף 9(16ב) בפקודת מס הכנסה, מגדירים את כללי המיסוי והפטור על קרנות השתלמות לעצמאים, ובכלל זה הטבת המס והפטור ממס המוענקים לחוסך עצמאי בקרן השתלמות.

כל עצמאי רשאי לפתוח קרן השתלמות, ולהפקיד לקרן כל סכום כסף באמצעות הפקדות חודשיות, הפקדה חד פעמית או הפקדות חד פעמיות ספורדיות לאורך השנה. יחד עם זאת, לצורך חישוב הטבת המס ייחשב אך ורק הסכום שמהווה עד 7% מההכנסה השנתית החייבת של העצמאי. 2.5% הראשונים שיופקדו אינם מעניקים הטבה כלשהי, ו-4.5% הנותרים מוכרים לצרכי מס כמו כל הוצאה עסקית אחרת.

חישוב זה כפוף לתקרת הכנסה שנתית של 261,000 שקלים. במילים אחרות, כל סכום שתפקידי במהלך השנה עד לתקרה של 7% מהכנסתך השנתית ולכל היותר 18,270 ₪ (שהם 7% מתקרת ההכנסה השנתית) ייחשב לצורך חישוב הטבת המס. מתוך סכום זה, 4.5% מהכנסתך השנתית ולכל היותר 11,745₪ (שהם 4.5% מתקרת ההכנסה השנתית) יוכרו כהוצאה מוכרת לעסק.

בנוסף להטבת המס, קרן השתלמות לעצמאים מגלמת בתוכה גם מרכיב של פטור ממס. במשיכת כספי קרן ההשתלמות לעצמאים, יהיו רווחי ההון שנצברו עבורך בקרן פטורים ממס על רווחי הון. פטור זה מוגבל עבור הפקדות שהופקדו במסגרת התקרה המוטבת עס"ך 18,240 ש"ח, ובכפוף לכך שתבצעי את המשיכה על פי אחד מהתנאים הבאים: לפחות 6 שנים לאחר פתיחת הקרן – לכל מטרה; לפחות 3 שנים לאחר פתיחת הקרן – לצורך מימון לימודים או השתלמות מקצועית; או לפחות 3 שנים אם העמית עבר את גיל הפרישה.

מדוע חשוב לבעלת עסק עצמאית לפתוח קרן השתלמות?

את האתגרים שבניהול עסק עצמאי את מכירה היטב, אבל את גם מבינה שמדובר באתגרים לגיטימיים שמהווים חלק אינטגרלי מניהול עסק עצמאי משלך. אחד האתגרים שאינו זוכה לתשומת הלב הראויה הוא היעדר הבטחון הסוציאלי לעצמאים ועצמאיות. עבור עובדות שכירות, מקום העבודה לרוב דואג לפתוח קרן השתלמות ומשתתף בהפרשות החודשיות לקרן, כך שהן יכולות לחסוך לעתיד תוך ניצול מירב הטבות המס שמציעה המדינה.

אולם כעצמאית, האחריות על בטחונך הסוציאלי היא כולה שלך, ואם לא תחסכי שקל לבן ליום שחור, הוא פשוט לא יהיה שם כשתזדקקי לו. החשיבות של פתיחת קרן השתלמות לעצמאים זהה לחשיבות של פתיחת כל תכנית חיסכון אחרת. קרן השתלמות מאפשרת לך לחסוך כסף לכל מטרה עתידית שיכולה להיות קשורה במימון התחייבויות עתידיות, ברווחה או בבטחון הכלכלי שלך, במימון מהלכי צמיחה לטובת העסק או ביצירת יציבות בזמני משבר: מימון לימודים לבני המשפחה, רכישת רכב חדש, מימון הלוואה, חוב או משכנתא, נסיעה משפחתית לחו"ל או השקת קמפיין שיווק לעסק.

יחד עם זאת, היתרון המשמעותי שמציעה קרן השתלמות על פני אפיקי חיסכון אחרים, מקורו בכך שבניגוד לערוצי חיסכון אחרים לטווח קצר ובינוני חלק מכספי החיסכון בקרן השתלמות מוכרים כהוצאות עסקיות לצרכי מס, מה שמאפשר לך גם לחסוך וגם לשלם פחות מס.

כדי לפתוח קרן השתלמות, כל שעלייך לעשות הוא לפנות לבית השקעות המציע מוצרי חיסכון לטווח ארוך ובינוני, ולהפקיד סכום מינימלי של כמה עשרות שקלים לצורך פתיחת חשבון. לחשבון תוכלי להמשיך ולהפקיד באמצעות הוראת קבע או בהפקדות נקודתיות לבחירתך. רואה החשבון שלך יוכל לתת לך מידע מדוייק לגבי סכומי ההפקדות המתאימים לך והטבת המס הצפויה לך, בהתאם להכנסותייך השנתיות.

מה קראנו עד עכשיו?

מאמרים נוספים בנושא: