רפורמת הקנאביס יצאה לדרך – איך מטופלים יוכלו לקבל קנאביס? ושירות חדש – קנאביס עד הבית

רפורמת הקנאביס יצאה לדרך

ו-GREENPHARMA משיק שירות קנאביס אונליין עם אחות עד הבית וללא תשלום

מאת:  Green pharma– בית מרקחת מקוון לקאנביס רפואי

קנאביס עד הבית

משנת 2010 ניתנו בסך הכל 8 רישיונות גידול. במסגרת הרישיונות האלו המגדלים יכלו גם לגדל את הצמח, גם למצות אותו, גם לייצר ממנו מוצרים, לארוז, להפיץ ולמכור למטופל. משרד הבריאות היה מחלק את החולים שקיבלו רישיון בהגרלה בין המגדלים. החל מכניסת הרפורמה החדשה תהיה הפרדה בין החוליות השונות. המגדלים יעבירו את הקנאביס למפעלים ומשם המוצרים יועברו למפיצים ואז לבתי המרקחת.

משרד הבריאות החל לאחרונה (ממאי 2019) את הרפורמה שכוללת שינויים רבים. בעבר מטופל היה מקבל המלצה מהרופא ועם ההמלצה הזו הוא פנה ליק"ר (יחידת הקנאביס הרפואי) במשרד הבריאות, שהחליטה האם לאשר או לא. מדובר בתהליך ארוך ומורכב ביורוקרטית שלעיתים נמשך חודשים ארוכים.

ברפורמה החדשה, רופאים שעוברים קורס ייעודי של משרד הבריאות יוכלו להנפיק בעצמם את הרישיון במקום + מרשמים (הנקראים אישור מסירה). הרישיונות + מרשמים יהיו הרבה יותר מפורטים ויופיעו בהם צורת מתן הקנאביס, הכמות וריכוז החומרים הפעילים, לכל מרשם יהיה טווח תאריכים בו ניתן לקבל את המוצר.

בנוסף, המחיר בעבר עמד על השתתפות עצמית של 370 שקל למטופל לחודש ללא תלות בכמות צריכת הקנאביס. כלומר, מטופל שצרך 10 גרם שילם כמו מטופל שצרך 100 גרם. עם כניסת האסדרה כל בית מרקחת יוכל לקבוע את המחיר, וההערכה היא שהעלות ל־10 גרם תעמוד בין 110־170 שקל. המשמעות היא שמטופלים שצורכים 10־20 גרם ישלמו פחות ממה ששילמו בעבר, ומנגד חולים שצורכים 100 גרם ייאלצו לשלם הרבה יותר.

מי שיספק את מוצרי הקנביס בבתי המרקחת עצמם הם רוקחים ייעודיים שעברו הכשרה והוסמכו לנפק את החומרים ולהדריך את המטופלים. כדי לקבל את הקנאביס הרפואי מטופלים יצטרכו להציג מרשם (אישור מסירה). מרשם זה ייבדק במערכת המחשוב (המחוברת למערכת היק"ר) של בית המרקחת במטרה למנוע שימוש כפול במרשמים וכן כדי למנוע זיופים. כמו כן, ידרשו המטופלים להציג לרוקחים תעודת זהות. רק בעל המרשם או משנע המופיע ברישיון ובמרשם (בהצגת ת.ז שלו ושל המטופל)  יכול לקבל את מוצרי הקנביס.

בעקבות כניסת הרפורמה החליטה GREENPHARMA, בית מרקחת מקוון לקנאביס רפואי מבית EPHARMA הקיימת כ-20 שנים ומשמשת כבית מרקחת מקוון, להעניק שירות חדש במסגרתו יספוק משלוח של קנאביס רפואי לביתו של הלקוח. החברה היא הראשונה והיחידה שמציעה מעטפת שירות קנאביס הכוללת שירות ייחודי של אחות עד הבית, ומענה 24/7 של רוקחים ונציגי שירות ומשלוחים עד הבית בחינם, הכל ללא תוספת תשלום.

בנוסף יכול שינוי בזנים, בעבר כל מגדל נתן בעצמו שמות לזנים שהוא ייצר ולא הייתה מערכת לרישום הזנים. כל מגדל היה ממליץ לחולים אילו זנים ובאיזו צורה לצרוך אותם. גם היום ברישיונות לא יופיע הזן אלא הכמות, צורת מתן התרופה (למשל תפרחת או שמן), ואחוז החומר הפעיל THC ו- CBD. לכן, לא בטוח שחולים שהיו רגילים לזנים מסוימים יוכלו למצוא אותם יותר.

לדברי ירון ברגר, מנכ"ל GREENPHARMA מקבוצת בית המרקחת המקוון EPHARMA: "כאשר מטופלים לא הצליחו לקבל את הזן שהם היו רגילים אליו, הם המשיכו לצרוך זנים אחרים ממגדלים אחרים, כלומר כל הסוגיה הזו של הזנים לא מחזיקה מים. למגדלים חשוב שהמטופל יבקש זן קנאביס מסוים, כי הם רוצים לאחוז בלקוחות שלהם". ברגר מאמין כי הלקוחות יתרגלו די מהר לבקש את המוצר לפי יחסי THC ל-CBD, ולא לפי זנים.

הרוקח לא יכול לשנות ריכוזי חומר פעיל תצורה או כמות רק גנריקה (אותו מוצר וריכוז המופיע במרשם של חברות שונות).

ב-GREENPHARMA נשמעות תגובות שונות על הרפורמה מצד הצרכנים. ישנם צרכנים ששמחים שישנה בקרה ובדיקות על המוצרים, אף מטופל לא רוצה לקבל קנביס רפואי שלא גדל, מיוצר, נשלח ומאוחסן בתנאים לא נאותים ללא בקרה. בנוסף עם החלת הרפורמה הרבה יותר קל לגשת ולקנות את הקנאביס הרפואי בבתי המרקחת, המרשם ניתן במקום (אין צורך בטופסיאדה , פקסים והמתנה של חודשים). הכל עובר למטופל אם בעבר הוא היה "כלוא" אצל המגדל שנקבע לו עכשיו המטופל יכול ללכת לקנות לפי בחירתו לבימה"ק שנותן לו את השירות הטוב והמקצועי ביותר ובעל מגוון  המוצרים הגדול בגדול ביותר ומחיר שהכי נח לו". אומר לירון גולדשטיין, רוקח בחברת- Green pharma- בית מרקחת מקוון לקנאביס רפואי.

השירות ניתן ע"י רוקחים מקצועיים המוגדרים ע"י משרד הבריאות כמטפלים והבנתם בתרופות ואינטראקציות הוא התמתחותם (לא ע"י מוכרנים). המטופל יכול לבחור ולשנות בכל מרשם בין המוצרים המוגדרים כגריקה הקיימים בשוק (לפי שביעות רצנו מהמוצר והמחיר).

יש חולים שמתרעמים על כך מכיוון שיש פחות זני קנאביס בבתי המרקחת ( אך יש לזכור שגם אצל הזנים היו חוסרים רבים ודינו של זן שגדל בחורף שונה מבקיץ כלומר לא באמת היתה הדירות), רבים מהם מתאזנים עם הריכוזים החדשים. חולים חדשים שלא הכירו את נושא הזנים – לא מתלוננים. ובנוסף, חולים שכמות הגר' המאושרת להם היא 40-90 גר' מתרעמים על המחיר הכבד.

תלונות רבות נובעות ממחסור של מוצרים מטופלים לא מוצאים את הריכוז שהרופא רשם או שחברה שקיבלו אתמול פתאום יש חוסר ויש לתת להם גנריקה של חברה אחרת ,

הדבר נובע כיוון שאין הרבה חברות המאושרות ע"י היק"ר למכירה בבתי מרקחת לפי ההסדר החדש, וייצור לפי התקנים החדשים קשה יותר מייצור ללא תקנים. אך בסופו של דבר רוב התגובות חיוביות בגלל הסדר והבירוקרטיה הקלה יותר.

 

השאירו תגובה

^ TOP