הקיץ כבר כאן – על מינון נכון של ויטמין D

ya1

 

חשיפה לשמש היא מקור טוב לספיגת ויטמינים, אך במדינה עם מזג אוויר ים תיכוני כמו ישראל ישנה סכנה של מינון יתר. הפתרון הוא לדעת כיצד לצרוך את הויטמין באופן נכון ולהכיר אלטרנטיבות שמבוססות על תוספי תזונה

דיהידרוקסיויטמין D הוא ויטמין מסוג תרכובת אורגנית מסיסה בשמן שידוע בהשפעותיו החיוביות וניתן למצוא אותו בחמאה, כבד בקר, מוצרי חלב ודגים עתירי שומן. כמו כן, המקור העיקרי של הויטמין עבור הגוף הוא חשיפה לשמש ולכן השאלה היא מה המינון הנכון וכיצד נזהרים ממינון יתר ומה עושים בעת מחסור של ויטמין D.

לפי נתונים של ועדת המזון האמריקאית, הקצובה היומית המומלצת של הויטמין עבור גילאים 0-50 היא 200 יחידות בינלאומיות, לעומת גילאי 51-70 שזקוקים לכמות של 400 יחידות. מגיל 71 מומלץ לצרוך בממוצע 600 יחידות בינלאומיות של הויטמין.

לצורך השוואה, עמידה בשמש הישראלית למשך 10 דקות בצהרי יום קיץ במכנסיים קצרים וגופייה וללא קרם הגנה, תספק 10,000 יחידות בינלאומיות. מנגד, צריכה מופרזת או לא מבוקרת עלולה לגרום שברי מאמץ, אמניה, התכווצות שרירים ואוסטיאופורוזיס.

מה משפיע על מידת היכולת של העור לייצר את הויטמין?

יש כמה גורמים שמשפיעים על מידת היכולת של העור לייצר ויטמין D בכמות הנדרשת ובאופן טבעי. קודם כל, השימוש בתכשירי הגנה מפני קרינת השמש הוא פקטור משמעותי. חשוב לשמור על העור בעזרת תכשירי הגנה, אך לאפשר חשיפה של בת 10-15 דקות של פנים, בטן, זרועות ורגליים למשך 3 פעמים בשבוע. מומלץ לבקר אצל רופא עור באופן תקופתי ולבצע בדיקה ויזואלית לגילוי מוקדם של מלנומה כדי לשמוע חוות דעת ספציפית יותר.

גם לזווית השמש בשמיים ועוצמת הקרינה הנגזרת ממנה יש השפעה: במדינה כמו ישראל לא נהוג להוסיף את הויטמין לרוב מוצרי המזון כי זווית החשיפה אמורה להספיק לצריכה טבעית, אך יש מדינות בהן עושים זאת בחלב, בשמן דגים, בביצים ובכבד עוף. הנקודה החשובה היא לשמור על צריכה מושכלת של הויטמין כדי לאפשר ספיגה מספקת של הסידן לעצמות.

שנית, צבע העור קובע גם הוא את מידת היכולת של הגוף לייצר ויטמין D בעזרת אור השמש. המלנין שנמצא בעור הוא צבען שחוסם את מרבית הקרנה העל סגולה ולכן ישנו חוסר של ויטמין בקרב כהי-עור. בישראל יש שכיחות גבוהה יותר של חוסר בויטמין בקרב המגזר החרדי שחשיפת עורם לשמש מועטה עקב הלכות צניעות. כמו כן, משרד הבריאות ממליץ בכל מקרה לתת את הויטמין לכלל התינוקות החל מהלידה ועד תום השנה הראשונה לחייהם.

השלמת ויטמינים – אופציות מומלצות

האוכלוסיות שנמצאות בסיכון מוגבר לחוסר בויטמינים הן קשישים, מרותקים לבית, אנשים כהי עור, ילדים ומבוגרים הלוקים בהשמנת יתר, חולים במחלות כליה, כבד ותת-ספיגה ונשים בהיריון או נשים מיניקות. יש גם הרבה אנשים שלא אוהבים להיות בשמש ולכן חסרה להם את הכמות הנדרשת של הויטמין. הפתרון המומלץ הוא ליטול תוספי תזונה וכך לעקוב אחר המינון הרצוי.

לסיכום, העור מהווה את הגבול בין פנים הגוף והסביבה ולכן הוא חשוף באופן מתמיד ללחצים פתופיזיולוגיים כמו דלקות, ולסכנות שמקורן בסביבה החיצונית כגון קרינת UV, מכת חום, כוויות, התייבשות ועוד. אחת הדרכים לסייע לספיגת סידן טובה יותר בגוף ולבניית העצם היא לצרוך ויטמינים. אלו מקטינים גם את הסיכון לחלות במחלות זיהומיות, סכרת וסרטן ומונעים מחלות ניווניות.

 

 

השאירו תגובה

^ TOP