מעשנת? 10 סיבות טובות להפסקת עישון

על נזקי העישון לא נרחיב רבות. המודעות לנזקי העישון בימנו גדולה מאי פעם, וניתן למצוא ברחבי הרשת מידע רב על המחלות והסיכונים הבריאותיים הרבים הקשורים בעישון סיגריות ומוצרי טבק שונים. עישון מזיק, נקודה. העישון מקושר בעיקר למחלות של כלי הדם, מחלות לב, מחלות בדרכי הנשימה ומחלת הסרטן (בעיקר סרטן הריאות, סרטן הגרון והפה). למרבה הצער, חלק מן המחלות הקשורות בעישון הנן מחלות חשוכות מרפא.
מאת: יח"צ

cigaעישון הוא גורם תמותה בלתי טבעית מוביל בעולם ובארץ. מדי שנה מתים למעלה מ-3 מיליון אנשים ברחבי העולם כתוצאה מעישון ומסיבוכים בריאותיים הקשורים בו. בישראל מתים כ-8,000 אנשים בשנה מאותן הסיבות, כ-700 מתוכם הם אנשים שאינם מעשנים בעצמם, אך נחשפו לעישון פסיבי. והנה עוד סיבה טובה להפסיק לעשן, אם המחלות והמוות לא מספיקים: עישון מזיק מאוד לעור שלכן. מאוד.

כיצד משפיע עישון על העור?

כאשר אתן מעשנות, את מזינות את הגוף בלמעלה מ-4000 כימיקלים וכ-400 רעלנים. אותם רעלנים וכימיקלים פוגעים קשות ברוב מערכות הגוף, כולל העור. עישון הוא הגורם מספר אחת להזדקנות מוקדמת של העור, ואין שני לו למעט חשיפה תדירה ולא מוגנת אל השמש. כיצד בדיוק פוגע העישון בעור?

תנועתיות שגורמת להתקמטות

תנועות הפנים הכרוכות בפעולות העישון, אשר חוזרות על עצמן במשך שנים, גורמות להיווצרות קמטים עמוקים באזורי הפנים שלוקחים בהן חלק. תנועת היניקה החזרתית (בעת ששואפים מן הסיגריה), גורמת להקמטות מעל לשפה העליונה, וכיווץ העיניים נוכח העשן הגורם לגירוי – גורמת לקמטים בצדי העיניים.

עישון מקטין את אספקת הדם לעור

 עישון טבק ומוצריו גורם להיצרות כלי הדם ולהקטנת אספקת הדם והחמצן לעור. כאשר זה קורה, העור לא מקבל את כל המינרלים והויטמינים החיונים לו ובכך נפגעת ההתחדשות הטבעית שלו, והיכולת שלו לנקז ולפנות פסולת לא רצויה מתוכו. לעור של מעשנים קשה יותר לתקן את עצמו, להחלים מפציעות ולהילחם בגורמים מזהמים.

עישון גורם לעור להפך דק ופגיע

אמנם התהליך מתרחש בכל העור, ולא רק בעור הפנים, אך עור הפנים הוא החשוף ביותר והגלוי ביותר לעין. עור של מעשנים דק יותר בכ-25%  מעור של לא-מעשנים, ובמקרים מסוימים השוני יכול להגיע אפילו עד ל-40% מעובי העור.

עישון גורם לשחרור של רדיקלים חופשיים בעור

אותן מולקולות הרסניות, אשר נקראות רדיקלים חופשיים גורמות להרס של תאים, מבנים וחלבונים בסביבתם. רדיקלים חופשיים גורמים להזדקנות העור, ועור הפנים בפרט, טרם זמנו. הרדיקלים החופשיים פוגעים בקולגן ובאלסטין שבעור – שהם מבנים חשובים השומרים על העור מוצק וגמיש.

עישון מגביר את ייצור האנזימים שוברי הקולגן

האנזים מטריקס מטלו-פרוטאינז הוא אנזים שגורם לשבירת קולגן – אותו חומר כה חיוני למוצקות העור וגמישותו. האנזים הזה אופייני מאוד לתהליכים דלקתיים. כאשר הקולוגן נפגע, העור נראה נפול, שמוט ומקומט יותר. מעבר לפגיעה בקולוגן הקיים, העישון גורם גם להאטה בקצב ייצור הקולוגן החדש.

עישון גורם ליובש ולפגיעה ברמות ויטמין A בעור. לעישון השפעה מייבשת על פני העור. עור יבש הוא עור שנסדק בקלות, ונראה ומרגיש מסוקס וחסר חיות. עישון פוגע גם ברמת ויטמין A בעור. ויטמין A אחראי לרבים מתפקודיו התקינים של העור, בין היתר – חלוקת התאים וקצב ההחדשות שלהם, ייצור קולגן ואלסטין ועוד. רמות נמוכות של ויטמין A פוגעות בהגנת העור מפני מזיקים, והתפתחות מראה בוגר יותר ונזקים עוריים.

עישון גורם לירידה בספיגת ויטמין C בעור. ויטמין C הוא ויטמין החיוני לבריאות העור ולהגנה מפני השמש ומפני רדיקלים חופשיים. כאשר ויטמין C אינו נספג כראוי בעור, נפגעת היכולת של העור להתגונן מפני השמש ומפני רדיקלים חופשיים.

רוצה להחזיר את האור לעור? 5 טיפים להפסקת עישון מנצחת!

אם את מעשנת, והחלטת שהגיע הזמן לחמול על העור ולהחזיר לו את האור, אבל את פשוט לא יודעת מאיפה להתחיל – הנה כמה טיפים יעילים שיכינו אותך להפסקת עישון יעילה וקלה. גמילה מעישון היא תהליך לא פשוט לעבור לבד.למעשה, רק 3-5% מהמעשנים יצליחו להפסיק לעשן בכוחות עצמם לתמיד. למה זה כל כך קשה? ובכן, הניקוטין הוא אחד מהחומרים הממכרים ביותר, ונחשב לאחת מההתמכרויות הקשות ביותר הידיעות לאדם (משווים אותו להתמכרות לסמים קשים כמו הרואין!), לכן  רצוי לעשות גמילה מעישון בתוך מסגרת שתספק את כל התמיכה שבעולם. כמובן שאם הצלחת לבד – העונג כולו שלך.

5 טיפים למעוניינות להפסיק לעשן:

  1. התרגלו לאכול ירקות ופירות לפני הגמילה. בניגוד לחשש המוכר בקרב המעוניינים להפסיק לעשן, אין נגמלים מעישון שמשמינים בבת אחת עשרות קילוגרמים. אמנם גמילה מעישון אכן גורמת להאטת חילוף החומרים ועלולה לגרום לעלייה של קילו או שניים, אך תופעה זו חולפת לאחר מספר שבועות כאשר הגוף מתאזן וחוזר לעצמו. אז מתי משמינים? כשאוכלים לא טוב, וכשהאוכל הופך למשהו להתעסק אתו במקום הסיגריה. הפתרון: הכיני מבעוד מועד נשנושים בריאים – מקלות גזר, מקלות מלפפונים, או כל ירק אחר, פירות חתוכים, ודאגי שיהיו בהישג יד. עשי זאת עוד לפני הגמילה, בכדי להרגיל את עצמך לנשנש בריא, אם כבר לנשנש.
  2. שתפי את יקירייך בתהליך הגמילה. כך תייצרי לך מעגל תמיכה של אנשים שמודעים לתהליך שאת עוברת, ותימנעי ממצבים של חוסר התחשבות או חוסר הבנה, שעלולים לקרות כאשר אף אחד לא יודע מה את עוברת. זה מאוד חשוב. אפשר לשלב במעגל את מי שרוצים.

    3. שתי מים! התרגלי עוד לפני הליך גמילה מעישון לשתייה מספקת של מים מדי יום. שתייה בכמות לה הגוף זקוק, תבטיח בתקופת הגמילה פינוי יעיל של שאריות          ניקוטין מן הגוף, רוגע מוגבר ועיכול טוב יותר.

     4. הכיני רשימת משאלות. מה הדברים שאת רוצה לקנות לעצמך? אולי בא לך לצאת לחופשה כבר הרבה זמן? את הרשימה הזו רצוי לתלות לצד קופת חסכון, שלתוכה תכניסי את התקציב השבועי\החודשי שנהגת להוציא על הסיגריות. לאחר שתסיימי את תהליך הגמילה מעישון, המשיכי לחסוך לפרק זמן מסויים. חצי שנה, או שנה, זה תלוי רק בך. בתום פרק הזמן הזה, הוציאי את הכסף שחסכת ופנקי את עצמך כמו שצריך! זה הזמן להגשים את רשימת המשאלות. מגיע לך.
 

  1. פעילות גופנית מתונה תעזור בגמילה מעישון. פעילות גופנית מתונה מסייעת גם היא בפינוי שאריות הניקוטין מן הגוף, בשמירה על המשקל התקין, ובשיפור מצב הרוח (מחקרים רבים מצביעים על כך שפעילות גופנית גורמת לעליה בהורמונים ומעבירים עצביים המשפיעים על המוח ומסייעים למצב רוח חיובי, תחושת סיפוק והפחתה במצבי רוח שליליים כמו דיכאון או כעס). כדאי לבחור פעילות גופנית שאוהבים, שמתחברים אליה, בכדי להתמיד בה ולא להרגיש "בעונש". גם אם אתם לא אנשים שנוהגים לעשות כושר ואפילו מגדירים את עצמכם כ"לא מתחברים" לפעילות גופנית – אל תתייאשו. תאמינו או לא, לרוב זה פשוט מגיע עם הזמן.

 

  • טיפ נוסף: נסו את חדרי המלח כטיפול משלים אשר יסייע לכן בניקוי מערכת הנשימה.

 

 

השאירו תגובה

^ TOP