להתאהב בירושלים ב- 24 שעות - מה ניתן לעשות בירושלים? - אתר אישה - אתר נשים

להתאהב בירושלים ב- 24 שעות – מה ניתן לעשות בירושלים?

24 שעות בירושלים – מה יש לעשות?

מאת: חגית רימון hrimon@gmail.com

עכשיו זה בדיוק הזמן לגלות את פינות החמד בארצנו היפה. לפני כשבוע טיילתי בנחל ערוגות ונפעמתי מהשילוב היפהפה בין המדבר למים זורמים וצמחיה ירוקה, ולפני מספר שבועות ביקרתי במצפה רמון, והיה טיול נפלא.

הפעם נסענו לעיר הקודש, העיר המיוחדת שיש לה לפחות 70 שמות – ירושלים. התחלנו את יומינו במתחם קולינרי חדש הנקרא, המטבחון. מיטב המסעדות בירושלים התמקמו בקרונות אוכל קטנים  ומוכרים אוכל במחיר עממי. המטבחון נמצא ליד הכנסת ומשרדי הממשלה. ניתן לקנות אוכל ולשבת בגן הורדים היפה הנמצא בסמוך.

אכלנו סנדוויץ טעים ונהננו מהאוירה הנעימה. בימים כתיקונם יש במקום גם שיעורי פילאטיס וליינים מיוחדים – ניתן להתעדכן בעמוד הפיסבוק של המקום.
מי שרוצה יכול כמובן לסייר בכנסת או בבית המשפט העליון, הקרובים לגן הורדים, בכפוף להגבלות התקופה.

נסענו לעשות צ'ק אין במלון בית קטן ברחביה, הנמצא ברחוב אבן עזרא 20. זהו מלון קטן וחמוד, הצמוד לבית כנסת – לא שמענו משם קולות אבל היה די סוריאליסטי לראות מתפללים מחלון החדר. המלון ממוקם במרחק הליכה מרוב האטרקציות הירושלמיות ויכול לארח זוגות וגם משפחות. הוא די לבית ראש הממשלה, אבל לא הלכנו לבקר את ביבי או את שרה.
רחובות ירושלים בתקופה שבאנו לא היו עמוסים כלל. אנשים מעדיפים כנראה להסתגר בבתים וכואב לראות הרבה חנויות סגורות ועסקים ריקים.

יצאנו לסיור בעיר העתיקה עם מורת הדרך הנפלאה פנינה עין מור מ- אגדת עין כרם. פנינה זכתה בעיטור יקירת ירושלים על פיתוח התיירות בירושלים ובעין כרם, ויש לה סיפורים מעניינים על ירושלים.
חברת אגדת עין כרם מקיימת חופשות קצרות במלונות יחודיים באמצע השבוע בשם "חלום ליל קיץ". במהלך 24 שעות משולב אוכל אנין, טיולים יחודיים ותרבות וכן סופי שבוע סודיים במקומות שישראלים אינם מכירים.

מומלץ להגיע לעיר העתיקה בשעות הבוקר ועד השעה שתיים, כי אחר כך החנויות נסגרות. בהוספיס האוסטרי נהנינו מסיפור רומנטי ועצוב שסיפרה לנו פנינה המדריכה על הנסיכה היפיפיה סיסי ובעלה הקיסר פרנץ יוזף שהתארחו כאן ב 1869 בדרכם לחנוכת תעלת סואץ. נהנינו ממראה שובה לב של ירושלים מהגג, תמורת מטבע של חמישה שקלים.

בחומוס של לינה ניגבנו חומוס טעים עם פול ואת הצורך במתוק השבענו עם כנפה כתמתמה ורווית עסל אצל ג'עפר המפורסם, ברחוב בית הבד (14 ש"ח). למרות היותי טבעונית, לא התאפקתי וטעמתי קצת.
בירושלים ישנה נוכחות מסיבית של תרבויות שונות. במאה ה- 19 הבריטים, הגרמנים, האיטלקים, הרוסים, היוונים ועוד בנו נחלות, בתי חולים, קונסוליות ושכונות בירושלים.
עזבנו את שער שכם, הגדול והמפואר בשערי העיר, הצצנו לכיכר הרומית שהתגלתה מתחתיו וממש שווה ביקור וסיפור. נסענו ולאוהבי הלכת שזמנם בידם, ניתן היה גם ללכת, הגענו למרכז כלל שלצד שוק מחנה יהודה להכיר את פרוייקט מוסללה. מוסללה נמצאת על הגג של מרכז כלל, והינה קהילת יוצרים ירושלמית המאגדת אמנים, פעילים חברתיים, אנשי חינוך ויזמים.

במוסללה יש מגוון של קורסים וסדנאות כמו: קורס חקלאות עירונית, נגרות, רפדות, חריטה ועוד. כמו כן יש במתחם גם מרכז לגידול דבורים ומתקיימים בו אירועים והופעות.

היינו אמורות להצטרף לסיור בנחלאות, אבל פספסנו כי איחרנו… אז בפעם הבאה! מדריך הטיולים יוסף שפייזר הזמין אותנו להצטרף לסיור: "חיי הלילה במאה שערים: מאפיות וצ'ולנטיות", אבל ויתרנו הפעם והחלטנו להגיע לירושלים לקראת השנה החדשה לסיור "סליחות".

בערב יצאנו ל- "נוקטורנו", קפה מסעדה, הנמצא במדרחוב בצלאל ובו קומה שנייה עם חנויות מעצבים ואומנים ומתחם גדול להופעות חיות שמתקיימות בו מידי ערב. הייתה אמורה להתקיים שם הופעה עם שירי סיימון וגרפונקל, אבל לאור המצב היא בוטלה. בכל אופן, באתר של המסעדה רשום שבקרוב ישנן הרצאות והופעות של איה כורם, ערן צור, מופע דראג, ג'קי לוי ועוד.
הזמנתי מנה של המבורגר ביונד והיה מעולה.

את הלילה סיימנו בשיטוט לילי בשוק מחנה יהודה ההומה בברים ובמוסיקה וקפצנו לכיכר המוסיקה בנחלת שבעה, ששם על הבמה במשך כל השבוע ישנה מוסיקה חיה ביום ובלילה עם שלל מסעדות מסביב. יצויין שבערב מזג האויר בירושלים היה מאוד נעים על גבול הקריר.

אכלנו ארוחת בוקר במסעדה שוש קפה, הקרובה למלון ונמצאת ברח' קק"ל 31. בתחום הטבעוני יש להם מקום להשתפר – הזמנתי ארוחת בוקר טבעונית, ולעומת זאת  הכריכונים עם הסלמון, גבינת עיזים ורוקפור היו טעימים למי שהזמינה.

את יומנו השני בירושלים בילינו בעין כרם הציורית. פנינה ובתה עתליה כתבו ספר "עין כרם לטייל ולבשל". הלכנו בעקבות סיפורי הספר ונהנינו מסיפורים מרגשים, הצצנו למתחם נשי המשחזר מלאכות עתיקות "בחפץ כפיה", צפינו בסדנה של קליעת סלים ומחצלות, ושמענו על מה חבוי מתחת לבתים. נהנינו מהחצרות הקסומות ומסיור ברחובות. עלינו לגג של מלון בוטיק אלגרה והתלהבנו מהנוף ואפילו נכנסנו למערת הלידה של יוחנן המטביל בכנסיית סנט ג'ון בהרים שכל קירותיה מצופים באז'ולחוס ( קרמיקה כחולה ספרדית) .
בתים רבים בעין כרם פתוחים בתאום מראש לאירוח ביתי אתני ולארוחות.

ביקרנו את מזל התימניה שאיתה יצאנו במחול תימני משמח והתלבשנו בלבוש תימני. מזל מעבירה סיפורי מורשת תימן בליווי מוסיקה תימנית, ריקודים עם תלבושות אותנטיות ואוכל מפולפל, וכמו כן מספרת את סיפורה האישי.

לאחר מכן הגענו לביתה היפה של עתליה, שהינה שפית המארחת בביתה לארוחות שף פרטיות כל השבוע ולבראנצ' פתוח לקהל בהרשמה מראש, בימי שישי. עתליה מובילה סיורים קולינרים בשכונת הבוכרים, בעיר העתיקה וגם בכרתים. היא משתמשת בחומרי גלם מקומיים ומכינה הכל במו ידיה, מלקטת כל טוב ביער הסמוך ומגדלת ירקות בגינה שבגגה.
אוטוטו יגיעו הסועדים וייהנו ממאכליה של עתליה

קפצנו למפעל השוקולד עין כרם המתוקה הנמצא ברחוב "מבוא השער" והצטיידנו בשוקולד ופרלינים, ויש מספר סוגים טבעוניים.
הספקנו להגיע שוב לשוק מחנה יהודה, להתלהב ולקנות מהפירות הטעימים והזולים שיש בו ולרכוש גם טחינה מיוחדת. יאללה באסטה מקיימת סיורים קולינריים בשווקים, גם בשוק מחנה יהודה ובנחלאות, ודרך "כרטיס טעימות" ניתן לחוות ולהנות מכל מיני מאכלים אותנטיים ומשקאות אלכוהוליים ולשמוע סיפורים מעניינים. המחיר כ- 125 ש"ח לאדם ומשך הסיור כ- 3 שעות.
בשישי בצהריים כבר שמנו את פעמינו למרכז הארץ… וייאמר שבהחלט הספיקו לנו 24 שעות כדי להתאהב בירושלים.
ישנן אטרקציות רבות נוספות בירושלים, כמו ביקור בגן החיות התנ"כי, באקווריום ישראל, סיור על חומות ירושלים, ביקור במוזיאון ישראל ועוד…