מידה כנגד מידה – קומדיה שייקספירית שחורה ורלוונטית – בקורת / אתר אישה

מאת: חגית רימון hrimon@gmail/com

מידה כנגד מידה – מחזה פרי עטו של ויליאם שייקספיר.

קומדיה שייקספירית  שחורה ורלוונטית. סיפור על הטרדות מיניות וצדק חברתי, על פוליטיקה כוחניות, מגדר ודת.

מעשה בדוכס רחום שמחליט לעזוב בחשאי את העיר, וממנה במקומו את אנג'לו, שניגש מיד למלאכת טיהור הארץ מחטאיה.

אנג'לו מחליט שקלאודיו הצעיר נאשם בפשע האהבה, ופוסק להוציאו להורג. כאשר איזבלה הטהורה (השחקנית המצויינת והמרגשת צהלה מיכאלי), אחותו של קלאודיה, מבקשת מאנג'לו להציל את חייו של אחיה, הוא מסכים לשחררו מהכלא בתנאי שתסכים לאבד את בתוליה עימו.

26-27/3/17 א,ב 20:00 בית מזיא לתיאטרון

 

מידה כנגד מידה. צילום: עדית קמחי

מידה כנגד מידה. צילום: עדית קמחי

ביקורת על ההצגה 'מידה כנגד מידה' של קבוצת התיאטרון הירושלמי

מאת: עדית קמחי

קודם כל, שייקספיר כמו שייקספיר, בזמן שמתנגנים לנו באוזן חרוזיו המתוחכמים והאלגנטיים, נכנסים לנו לקרביים חיציו הישירים – חצים של גילוי לב, חשיפת מניעים, זרקור על החלק האפל בהתנהגותנו. מעשיו של הדוכס מביאים לגילוי האמת של כל המעורבים ומביאים אל קדמת הבמה סוגיות שכמו לקוחות מהאקטואליה של ימינו.
"אין צורך להתפלא ממה שמוזר", אומרת איזבלה, הגיבורה שתקבל על עצמה את ההנהגה בשל יושרתה, וכך היא מסבירה לנו שלפעמים האמת היא הפוכה לחלוטין ממה שעינינו רואות.
גבריאלה לב, הבימאית, הצליחה להציג לנו את העלילה במקום על-זמני, שאינו קשור בהקשר מסוים, אלא מתאים לכל זמן. משחק מצויין של צהלה מיכאלי, עידו יונה ימין וערן בוהם בתפקידים משמעותיים ונוכחות בולטת. קטעי שירה בשלושה קולות מספקים לנו הפוגה מן הכיעור האנושי שנחשף עם התקדמות העלילה.
כמעט כל דמות אומרת דבר והיפוכו בלי בכלל להתבלבל. קלאודיו, למשל, אומר לאחותו שהוא מוכן למות. "אל האפלה אלך כאל לקראת כלה" ומיד אחרי זה, מבקש ממנה שלא תתן לו למות. כמוהו גם האחרים.
מחזה שנכתב בתחילת המאה ה- 17 ונוגע בעניינים הכי אקטואלים כגון הטרדות מיניות, פוסט-אמת, חדשות מזוייפות ועובדות אלטרנטיביות.
מומלץ לאוהבי הדרמה.

 

מאת: ויליאם שייקספיר

תרגום: ט. כרמי

עיבוד ובימוי: גבריאלה לב

ניהול מוזיקלי: רונית רולנד, עצוב תפאורה: אבי שכוי, עצוב תלבושות: אתי בן חור

עצוב תאורה:  אורי רובינשטיין, כוריאוגרפיה: מאיה יוגל, יעוץ והדרכת שפה: מיכאל גורדין

משתתפים:  ערן בוהם, רמי בן גור, אביב טרנר, עידו ימין-יונה, צהלה מיכאלי, דנה קוצ'רובסקי, רפי קלמר, אלי ריינמן, איל שכטר.

 

 

מהו התיאטרון הירושלמי?

קבוצת התיאטרון הירושלמי הינה הקבוצה הותיקה בארץ היוצרת תיאטרון פרינג'. הקבוצה יוצרת מופעי תיאטרון ומוזיקה מקוריים השאובים מהמקורות היהודים.
הקבוצה הוקמה ביוזמתה של גבריאלה לב, יחד עם עליזה עליון ישראלי, רות וידר מגן וג'ויס מילר. (מתוך אתר התיאטרון)
עבודותיה מקוריות וייחודיות ועל יצירתה ותרומתה לתרבות זכתה בפרסים ושבחים רבים בארץ ובעולם.

ייחודה נובע מחיבור של שתי שפות אמנותיות : שפת התיאטרון המערבי המודרני ושפת המדרש היהודי – החברותא. הדיאלוג הצורני בין שתי שפות אלו יצר צורה חדשה של תיאטרון יהודי. העיסוק האמנותי בטקסטים מהמקורות היהודיים פתח צוהר לתופעה ארצית שניתן לראותה בבתי המדרש החילוניים שצצו ובעיסוק במקרא, בתלמוד ובמדרש כחומר ליצירה ישראלית. דלת זו נפתחה לראשונה ע"י קבוצת התיאטרון הירושלמי בזמן שנושאים אלו נחשבו כמעט כטאבו בעולם האמנות והתיאטרון בארץ ועל כך ייחודה וכוחה הרב של הקבוצה.
הקהל הצופה במופעים חווה חוויה תיאטרלית צבעונית, חושנית, מוסיקלית, חדשנית ואקטואלית.
במהלך השנים הצליחה הקבוצה להשמיע את קולה של האשה הן במקורות והן בדו-שיח התרבותי הישראלי בצורה מקורית, חזקה ומפתיעה. ובזה העמידה את האשה בקדמת הבמה בתרבות הישראלית.

זו תופעה ייחודית וחדשנית, בה רואים נשים מנהלות יחד, תוך מתן במה ואפשרות לביטוי אישי של כל אחת ושל כ- 150 אמנים שיוצרים ועובדים עם הקבוצה.
הקשר העמוק של קבוצת התיאטרון למסורת היהודית ועצם היצירה בירושלים הבירה, בנה תשתית ליצירת השתלמויות וסדנאות העוסקות בזהות יהודית- ישראלית באמצעות טקסטים מהמקורות ותיאטרון. הקבוצה מופיעה תדיר בארץ, בארה"ב, אירופה ובמזרח הרחוק, ההופעות ניתנות להזמנה בעברית ובאנגלית.

 

השאירו תגובה

^ TOP