את שפית מעולה? איך תפרצי את תקרת הזכוכית ותקימי עסק משלך?

את שפית מעולה? איך תפרצי את תקרת הזכוכית ותקימי עסק משלך?

להגשים את החלום להיות שפית או לא ?! האם עולם המסעדות שייך לגברים ? האם נשים שרוצות להצליח צריכות לאמץ את אותם קודים הנחשבים לגבריים ? ומה צריכה לעשות אישה שרוצה לעשות שינוי בקריירה וחולמת להוציא את היצירה הקולינרית שלה ?  

קרן ופנר

קרן ופנר – יועצת מס, מתמחה בענף המסעדות, בתי קפה וברים, ממשרד "ופנר גיא ושות' – רואי חשבון", עונה על מספר שאלות על עולם העסקים, נשים ומה שביניהן.

מה בעצם דורשת עבודת השפית במסעדה, עבודה שנחשבת לעבודה בעולם של גברים ?

נכון. המטבח עצמו נחשב לטריטוריה גברית, כוחנית וייצרית ומעטות המסעדות המנוהלות ברוח נשית.  

בעידן של היום, שפית שהיא גם בעלת המסעדה, צריכה להיות גם יזמית ובו בזמן גם אשת שירות, אשת מכירות ממולחת, אשת תפעול, פעילה ברשתות החברתיות וכמובן אשת פיננסים. להיות מולטי טסקינג. אין דבר כזה לסיים את העבודה בשעה 13:00. כל יום להתחיל מהתחלה, ההכנות במטבח, עבודה מול ספקים, ניהול כוח אדם וכמובן לרצון את הסועד.

קרן מוסיפה, שמסעדנית זו  משימה לא פשוטה צריך סינרגיה מטורפת, בין יכולות וכישורים, שנתפסים שרק גברים יכולים. לעיתים מתסכלים על הדברים הקטנים, ולכן מסעדנית שמתסכלת מאיפה יוצא כל שקל לא מצליחה להכניס חצי שקל, הן רודפות אחרי הזנב שלהן. תנו לבעלי המקצוע לנהל את הכספים אתן תתעסקו ביצירת חוויה ללקוח.

מה שונה חווית הלקוח היום ומחוויית הלקוח של עשור קודם ?

אם לשפוט על פי מה שהתחולל בסצנה הקולינרית הישראלית בעשור האחרון,  נראה כי במקום מסעדות שף ונפתחות יותר ויותר מסעדות אופנתיות, שמעלות את הטעם לדרגות חדשות של עילוי. הלקוח יודע בדיוק מה הוא הולך להזמין עוד לפני שהגיע למסעדה, הלקוח קונה בראש את המנה. ברמה שהוא אפילו יודע איזה סוג רוטב יזמין ליד… הרי המדיה מנגישה לך את המנות בצורה הכי סקסית שיש. שמה שנשאר הוא רק להזמין שולחן.

המדיה החברתית הפכה להיות כלי שיווקי שבזכותו יש יותר נשים?

גם אצלנו במשרד יש יותר מסעדנים מאשר מסעדניות. אבל בשנים האחרונות אנחנו רואים מגמה מאוד מרשימה, מגמה מבורכת, של יותר נשים העוסקות דווקא בקונדיטוריות בוטיק, פטיפורים ועיצוב שולחנות מתוקים, אשר מתחילות את דרכן מהעבודה מהבית ומשיווק באמצעות האינסטגרם. את ההוכחה לעוצמת המדיה ניתן לראות את הקונדיטורית ליאור קוקה, ילדה מהממת, שהחלה את דרכה משיווק בפייסבוק, אשר קיבלה הצעה לאודישנים לתוכנית וכיום חובקת 3 סניפים בתל אביב.

אני  רוצה לשאול אותך, מה הסוד שלך, את נחשבת לאישה עצמאית מצליחה.
מה את מציעה לאישה בתחילת דרכה שרוצה להגשים את החלום ולהיות שפית מצליחה בעלת מסעדה ?

להיות מסעדנית בעצם משרטט את ההבדל בין חובבנות למקצועניות, שתפי את החלומות שלך עם אנשים שמאמינים בך. התמזל מזלי וגיא, בן זוגי לחיים וגם השותף שלי בעסק, כאשר הייתי שוטחת בפניו את החלום שלי לצד הפחדים, אצלי הפחד היה כפול ומכופל, לקחתי סיכון שעלול לסכן את הבית שלי, מאחר ואנחנו שותפים ביחד בעסק. מה שגרם לי להעז הוא הידיעה שגיא תמיד חישב את הסיכונים במידה שלא נוכל לעמוד בהפסד שלנו. התחושה שתמיד יש לך גב, שאם אפול, הוא יהיה שם, נתנה לי את הביטחון לפרוץ קדימה. ולכן, דברי עם אנשים שירימו אותך ולא ישתקו אותך, חשבי את ההצלחה מאחר ובמציאות החדשה שנוצרה היא דורשת תכנון נכון וידע מקצועי רב מעבר ליכולת רק לבשל טוב.  

מה תייעצי לאישה שחולמת על שינוי בקריירה שרוצה להביא את יצירתן הקולינרית לכדי עסק?

להיות אמיצה לשנות דברים, לא להיכנע למוסכמות, לא לפחד מהפחד! והכי חשוב סוף  מעשה במחשב תחילה ! תנאי נוסף הוא האמונה שיש בך את הכוח להתמודד עם הקשיים שיכולים לצוץ ולדעת להוביל את השינוי.

עסקים נסגרים כי הרבה אנשים חיים את החלום הזה מבלי שיהיה להם את ההכנה המקדימה שנדרשת על מנת להגשים אותו.

אני מלווה המון נשים בתחילת דרכן, החל מהשלב שהן עדיין עובדות במקום העבודה שלהן ובמקביל פותחות "עוסק פטור", אני לצדן צעד אחד צעד, בונות יחד תכנית עסקית מסודרת, שלב אחר שלב, מחשבות עלויות, קישורים לבעלי מקצוע, קבלת מענקים ותכנון תזרים מזומנים.

ההצלחה לאחר העבודה הקשה זהו סיפוק שלא ניתן לתאר במילים, אני תמיד אומרת להן שרק במילון המילה "הצלחה" באה לפני המילה "עבודה" !! משמע, אין קיצורי דרך.

קרן ופנר – יועצת מס, מתמחה בענף המסעדות, בתי קפה וברים, ממשרד "ופנר גיא ושות' – רואי חשבון", תל אביב,

כתובת המשרד: הרכבת 58, בניין אלקטרה, תל אביב

טלפון: 03-7575500 פקס: 03-7575505, נייד: 054-7510555

השאירו תגובה

^ TOP