הדרך לאושר עוברת בספורט

אורח חיים בריא מבוסס על פעילות גופנית ותזונה מאוזנת. כך ניתן למנוע עלייה במשקל, למזער את הסיכון לתחלואה ולשפר את איכות החיים. הערך המוסף הוא תחושת סיפוק ועלייה בתחושת החיוניות ומצב הרוח

sport

 

בשנת 2011 אישרה ועדת השרים לענייני חברה וכלכלה תכנית לקידום אורח חיים בריא. העקרונות המובילים של התכנית הם שיתוף פעולה בין תחומי, פעילות רוחבית ורב-מגזרית בקהילה והפחתה הדרגתית של כמות המלח במזון מתועש. התכנית אמורה להגביר את המודעות לנושא של תזונה נבונה ובטווח הארוך גם להביא לשינוי בהרגלי הצריכה של חטיפים ומשקאות ממותקים.

אלפי מקרי מוות בשנה בישראל קשורים להשמנה ולמיעוט בפעילות גופנית, ומעל 10% ממקרי הסרטן נגרמים ישירות מהשמנת יתר בספקטרום רחב של גילאים. הנטל הכלכלי של ההשמנה הגיע לאחרונה ל-6 מיליארד ש"ח בשנה ולפי סקר משנת 2008, 37% מהאוכלוסייה בגילאי 18 ומעלה סובלים מעודף משקל ו-15% סובלים מהשמנת יתר.

יחד עם זאת, רוב האנשים עדיין לא מבינים את ההשלכות של אורח חיים מסוים על תחושת האושר שלהם. בניגוד למה שנהוג לחשוב, פעילות גופנית ותזונה מאוזנת לא רק מבטיחים אורח חיים בריא – אלא גם מעניקים תחושת סיפוק ומשפרים את מצב הרוח.

מה הקשר בין אושר ופעילות גופנית?

מחקר שפורסם בשנת 2015 בארצות הברית גילה שחוסר בפעילות גופנית קטלני פי 2 בהשוואה להשמנת יתר. לפי הממצאים, הסיכון למוות מוקדם כתוצאה מהיעדר אורח חיים ספורטיבי הוא כפול מזה שמיוחס להשמנה. מסקנות המחקר הן שמומלץ לעשות פעילות גופנית במשך יותר מ-20 דקות ביום, אך גם שדי בתוספת קטנה יותר של פעילות יומית כדי לזכות ביתרונות בריאותיים משמעותיים.

את הקשר בין אושר ופעילות גופנית ניתן לראות בעוד שורה ארוכה של מחקרים בעלי תוקף מדעי מובהק. חוקרים מאוניברסיטת טורונטו בקנדה פרסמו בשנת 2013 סקירה מקיפה של מחקרים מ-26 השנים האחרונות, שהוכיחו שפעילות גופנית מכל סוג עשויה למנוע דיכאון בכל גיל. פעילות אירובית ואנאירובית משפרות את מצב הרוח, מפחיתות תסמיני חרדה וגורמות לתחושת סיפוק.

האופן שבו פעילות גופנית משפיעה על האושר מתועד גם בנתונים ביולוגיים. באופן עקרוני, פעילות ספורטיבית גורמת להגברת הפרשה טבעית של חומרים שונים במוח. בין היתר אחראית הפעילות על הזמינות של אנדורפין  וסרוטונין. אלו חומרים שמשרים תחושת רוגע, תורמים להפחתת כאבים ודוחים מחשבות שליליות.

טיפים לפעילות גופנית יעילה

מומלץ לבצע אימון אירובי 2-5 פעמים בשבוע ולהקדיש לו 30 דקות לפחות כדי לקיים אורח חיים בריא. רצוי להתאמן ברמה של בערך 70% מדופק המטרה לפי ארגוני הבריאות בארץ ובעולם, אך כמובן שניתן להגביר את הקצב על פי התחושה והביצועים. אם פעילות גופנית לא מתאפשרת בגלל חוסר זמן או סיבות אחרות, כדאי לשלב אותה בשגרה. את זה עושים באמצעות ויתור על מעלית לטובת מדרגות, חניה במקום רחוק מהיעד כדי ללכת ברגל ושיתוף פעולה עם חברים או בני זוג להגברת המוטיבציה הפנימית.

הפעילות הכי טובה עבורכם היא זו שאתם הכי נהנים ממנה. זה העיקרון היחיד שיש לשמור עליו, כי מתברר שאין פעילות אחת שקוסמת לכולם. כדאי לבחור פעילות שניתן להתמיד בה לאורך זמן, להחליף פעילויות כדי למנוע שעמום ולהשקיע באימוני כוח לא פחות מאימונים אירוביים. לפי מחקרים עדכניים, תרגילים לחיזוק שרירים משפיעים גם הם לטובה על הפחתת תסמיני דיכאון וחרדה.

לסיכום, הדרך לאושר קצרה אבל היא עוברת בפעילות גופנית. בצעו את הפעילות שמתאימה לכם והקפידו על הנחיות רופא המשפחה.

השאירו תגובה

^ TOP