תזונה וסוכרת – יש מה לעשות

מאת: איילת נדיב- דיאטנית קלינית, M.Sc, מנהלת מקצועית רשת סטודיו C

master slicer

master slicer

הוכח כי תזונה קשורה כמעט לכל גורמי הסיכון הניתנים לשינוי במחלות לב, החל מרמות שומנים לא תקינות בדם, יתר לחץ דם וכן לאיזון בסוכרת.

בחירה בתזונה בריאה – משפרת איזון סוכרת , מונעת ומפחיתה מאוד את סיבוכיה.

 תזונה ים תיכונית הוכחה כמפחיתה משמעותית התפתחות  סוכרת, מחלות לב, גורמי סיכון למחלות לב, ומחלות נוספות.

תזונה מערבית, המכילה בעקר מוצרים המבוססים על קמח לבן בשילוב עם שומנים צמחיים מוקשים, מלח ו/או סוכר, תורמת להגדלת הסיכון למרבית המחלות, בהן יתר לחץ דם, השמנה, סוכרת ומחלות לב.

המלצות ארגוני הבריאות

לעומת זאת, תזונת האדם החולה בסוכרת צריכה להיות מבוססת על ליבת התזונה הבריאה  כפי שממומלצת על ידי רוב ארגוני הבריאות: ירקות, פירות, קטניות, דגנים מלאים, מוצרי חלב דלי שומן, עוף, דגים (לא מטוגנים) – רצוי לפחות פעמיים בשבוע, ומקורות השומן המומלצים: שמן זית, שמן קנולה, אגוזים, שקדים ואבוקדו.

תזונה עשירה בירקות ופירות, קטניות, דגנים מלאים, דגים, אגוזים ושמן זית מפחיתים סיכון לתחלואה. הטיפול התזונתי חייב להתייחס למכלול גורמי הסיכון ולגישות התזונתיות שהוכחו כבעלות השפעה משמעותית על הפחתת תחלואת הסוכרת וסיבוכיה.

 הטיפול התזונתי היעיל, לוקח בחשבון את מאפייניו האישיים, התרבותיים, האתניים, והכלכליים כמו גם את מטרות איזון הסוכרת של המטופל. לאור מכלול המידע המחקרי, טיפול תזונתי רפואי על ידי דיאטנית קלינית מהווה  מרכיב חיוני במניעת הסוכרת, באיזון סוכרת ומניעה/האטה של מרבית סיבוכיה. בגלל מורכבות התזונה בכלל  ובסוכרת בפרט, מומלץ וחשוב שהטיפול, ההדרכה והמעקב התזונתיים לאנשים עם סוכרת יינתנו על ידי דיאטנית קלינית בעלת ידע וניסיון בנושאי תזונה, סוכרת וחינוך לסוכרת.

מטרות הטיפול התזונתי בסוכרת:

יש שלוש מטרות מרכזיות, לטיפול התזונתי לאנשים עם סוכרת.

  1. השגת ושמירת תוצאות תקינות ככל הניתן לרמות הסוכר בדם, פרופיל שומנים בדם, לחץ דם, ומשקל.
  2. מניעה וטיפול בסיבוכים הכרוניים של סוכרת
  3. התאמת הטיפול התזונתי להעדפותיו, טעמיו, תרבותו, ומוכנותו של המטופל לבצע שינויים. כל זה מחייב לתת כלים למטופל לשם שמירת ההנאה שבאכילה דבר שנעשה על ידי ציוד המטופל בכלים לרכישת מזונות והכנת מאכלים, בריאים.

עודף משקל

מרבית האנשים עם סוכרת, סובלים גם מעודף משקל. עודף משקל והשמנה בסוכרת מהווים גורם סיכון משמעותי ליתר לחץ דם, מחלות לב ושבץ מוחי, רמות שומנים לא תקינות (דיסליפידמיה) והגדלת הקושי שבאיזון רמות הסוכרת בדם. ירידה במשקל, גם מתונה, תורמת משמעותית לירידה ברמות הסוכר בדם, ירידה בלחץ הדם ובערכי השומנים בדם וכן בשיפור ניכר בהרגשה הכללית.

הרכב התזונה לסוכרתי

אגוד הסוכרת האמריקאי נתן המלצות מדויקות להרכב הדיאטה, עם הגדרת אחוזים מומלצים של פחמימות, חלבון ושומן. ההמלצות השתנו מקצה לקצה, וכיום ההמלצה הנה לדיאטה אשר תותאם אישית לכל מטופל, בהתאם למכלול נתוניו האישיים.

פחמימות – פחמימות הנם המרכיב התזונתי המשפיע ביותר על רמות הסוכר והטריגליצרידים בדם. הן הכמות והן סוג הפחמימות,משפיעים על רמות הסוכר בדם.

מחקרים מלמדים כי הגבלת כמות הפחמימות בתפריט, מסייעת באיזון רמות הסוכר בדם. גם לסוג הפחמימות השפעה על איזון הסוכרת וגם על גורמי הסיכון והסיבוכים. מומלץ שהפחמימות יגיעו מקטניות, מירקות, דגנים מלאים, פירות ומוצרי חלב דלי שומן. רצוי להפחית ככל הניתן באכילת מוצרי קמח לבן, סוכרים וכל מיני המאפה, מזונות והמשקאות המכילים אותם.

צריכת סוכרים –  ההמלצה לכלל האוכלוסייה הינה הפחתת צריכת הסוכר עד ל- 10% מסך הקלוריות היומיות. חלק גדול מהסוכר המוסף למזונות כיום, הינו הפרוקטוז המופק מעמילן התירס. השימוש בפרוקטוז כממתיק ( (Added Fructose אינו מומלץ לסוכרתיים. אולם אין סיבה למנוע פרוקטוז המופיע באופן טבעי בירקות, בפירות, במסגרת סך הפחמימות היומי. ממתיקים מלאכותיים כגון: סכרין, סוכרלוז, אספרטיים, ואססולפאם K בטוחים לשימוש, בטווח הצריכה היומי המקובל, כפי שנקבע על ידי ה- FDA.

שומנים וכולסטרול – אנשים עם סוכרת נמצאים בסיכון מוגבר למחלות לב, לכן התזונה צריכה להיות כזו המתאימה לפרופיל שומנים תקין. המטרה העיקרית הינה הגבלת השומנים הרוויים ,שומני טרנס וכולסטרול לצורך הפחתת הסיכון לתחלואת לב, אלו המשפיעים העיקריים על רמות הכולסטרול מסוג LDL, ועל עלייה בלחץ דם הגורמים להיצרות עורקים. יש לצרוך שומן חד בלתי רווי ואומגה 3.

השומן רווי – מוצק בטמפרטורת החדר ומקורו בעיקר במזונות מן החי. חמאה, מוצרי חלב, שומן עוף ובשר, בשר  כבש, עשירים בשומנים רוויים וכן  מספר קטן של שמנים צמחיים כמו שמן קוקוס,  שמן קקאו  ושמן דקלים. ההמלצה הינה שצריכת השומן הרווי לא תגדל מ-7 אחוזים מסך הקלוריות היומי.

השומן המוקשה – תעשיית המזון יצרה סוג חדש של שומן רווי שאינו קיים בטבע, והוא השומן הצמחי המוקשה, המכיל חומצות שומן טרנס, ומצוי במוצרים המכילים מרגרינה, חטיפים, עוגות ועוגיות ומזונות מעובדים. חומצות שומן טרנס, מגדילות את הסיכון למחלות לב. הן נדירות יחסית במזון הטבעי ולעומת זאת נפוצות מאוד במגוון  מזונות מתועשים. חברות המזון מחויבות לפרט על גבי אריזת המזון את תכולת השומן וחומצות השומן הרווי ובנוסף לפרט את סוג השמנים ברשימת הרכיבים. אנא חפשו מידע חשוב זה והשתמשו בו לבחירת מזונות בריאים למען בריאותכם. ההמלצה הינה שצריכת שומני הטרנס לא יעלו על 1% מסך הקלוריות היומי.

הכולסטרולכולסטרול מצוי אך ורק במזון מן החי, מזונות עשירים בכולסטרול הם:ביצים, חמאה, בשרים שמנים, פירות-ים  ובעיקר איברים פנימיים כמו  מוח, כבד וטחול. מומלץ להימנע ממזונות אלו  ולהעדיף  מזונות דלים בכולסטרול כמו דג ועוף ומוצרי חלב דלי שומן ולהגביל את צריכת הביצים השבועית ל 2-3 ביצים לשבוע. ההמלצה הינה שצריכת הכולסטרול  היומית הינה עד  200 מ"ג ליום.

השומן החד– בלתי רווים – הינו השומן המומלץ לצריכה, מחקרים מראים כי צריכת שומנים אלו מסייעת לאזן את  רמות הכולסטרול ה"הרע" ((LDL ואף מעלים את רמות הכולסטרול ה"טוב" ( (HDL  בדם, ולכן מסייעים בהפחתת הסיכון למחלות לב. מזונות המכילים חומצות שומן חד בלתי רוויות הם: שמן זית , שמן קנולה, אבוקדו , טחינה , שקדים ואגוזי לוז.

אומגה 3  – חומצת שומן זו הינה חיונית לגופינו ואינה מיוצרת על ידו, על כן חייבת להיות אספקה חיצונית שלו ממזון. מחקרים רבים מצביעים ששומנים אלה תורמים למניעת התפתחות טרשת עורקים  ולהפחתת מחלות לב ויתר לחץ דם. חומצות שומן אומגה 3, נדירות וחסרות בתזונה המערבית. המקורות העיקריים שלהם במזון הינו  דגי ים צפוני וחלק מדגי הבריכות, אגוזי מלך, שמן קנולה, זרעי פשתן טחונים ושמן פשתן. ההמלצה הינה אכילת דגי ים לא מטוגנים כגון סלמון, מקרל ,לקרדה (פלמידה ) ומטיאס, כתחליף למנת בשר, בין 2-3 לשבוע.

מלח צריכת המלח בכלל האוכלוסייה גבוהה באופן משמעותי מההמלצות התזונתיות. אכילת כמות מלח גבוהה מגדילה את הסיכון ליתר לחץ דם, מחלות לב ושבץ מוחי. רוב המלח שאנו אוכלים, מקורו במזון המתועש. ההמלצות לכל האוכלוסייה הינה לצרוך נתרן (חלק מהמלח) מתחת ל-2,300 מ"ג ליום.  באנשים עם סוכרת ואי ספיקת לב כמות הנתרן צריכה להיות נמוכה מ-2,000 מ"ג ליום.  צריכת הנתרן המומלצת (מתחת ל-2,300 מ"ג ליום) צריכה להיות בשילוב עם תזונה עשירה בירקות, פירות, מוצרי חלב דלי שומן לשם הפחתת לחץ דם. כדי לאכול את רמת המלח המומלצת, ולא יותר, חשוב מאוד,לקרוא את תוויות המזון על גבי האריזות ולבחור מזונות עם רמת נתרן הנמוכה מ 200 מ"ג נתרן ל 100 גרם מזון.

תוספי מזון – תוספי  ויטמינים מסוג E, C   וβ- קרוטן, אינם מומלצים לאנשים עם סוכרת, שאין להם מחסור. אין הוכחות ליעילות התוספים ויש חשש שהם עלולים לגרום נזק ,בשימוש בהם לאורך זמן. יעילותם של תוספי כרומיום לא הוכחה באופן ברור ולכן לא ניתן להמליץ עליהם.

אלכוהול מומלצת צריכה מתונה ומוגבלת של משקה אחד ביום לנשים ועד שני משקאות ביום לגברים. מנה של משקה מוגדרת כ-350 מ"ל בירה או 150 מ"ל יין או 50 מ"ל משקה חריף. באנשים המשתמשים באינסולין או בתרופות המעודדות הפרשת אינסולין, יש לשתות את האלכוהול עם מזון. שתיית אלכוהול ללא אכילת פחמימות יכולה לגרום להיפוגליקמיה.

יש לשים לב כי שתיית אלכוהול מסוג קוקטיילים או ליקרים או יין מתוק, עלולה להעלות את רמת הגלוקוז בדם.

 

מידע מטעה 

סימון תזונתי על מזונות עלול להטעות, מזונות רבים המתהדרים  בכותרת "ללא סוכר", אינם מתאימים לסוכרתיים ואף עלולים להזיק, למרות שאין בהם תוספת סוכר! חלק גדול ממזונות אלה עשירים בשומנים רווים, שומנים מסוג טרנס ובקלוריות. חשוב לחפש מוצרים אשר עומדים במכלול קריטריונים אשר מהווים מענה למכלול גורמי הסיכון של הסוכרתיים, מוצרים אלו צריכים להכיל כמות שומן רווי נמוכה, רמות כולסטרול נמוכות ורמות סיבים גבוהות. מוצרים רבים כאלו מתאימים לסוכרתיים למרות שייתכן ויש בהם סוכר בכמויות קטנות. ההרכב הכולל של המוצר, החל מחמרי הגלם ממנו מיוצר, הכמויות והיחסים של שאר המרכיבים, הם אלו המגדירים מוצר כמתאים לסוכרתיים.

 " תו אייל " מלמד כי המוצר מכיל כמויות נמוכות של הרכיבים המזיקים. יחד עם זאת חשוב להדגיש: העובדה שמזון נושא את התו, אין פירושו שאפשר לאכול ממנו בכמות בלתי מוגבלת.

סיכום

 בכוחה של תזונה נכונה ומאוזנת למנוע ולטפל במחלת הסוכרת, תוך כדי קבלת הדרכה מקצועית מדיאטנית ליווי אישי ומעקב, תוך התמדה באורח חיים נכון ופעיל.

השאירו תגובה

^ TOP