האם בימנו מנהלים פחות מתנכלים לעובדים ונותנים להם יותר זכויות בעבודה?

האם בימנו עובדים פחות מתנכלים לעובדים ונותנים להם יותר זכויות בעבודה?

מאת: עו"ד חגית רימון hrimon@gmail.com

האם העובדים מקבלים יותר זכויות?

פעם, כשהייתי סטודנטית צעירה ועבדתי במחלקה לחקירות שוטרים, התביישתי לדבר בישיבות עם למעלה מ-3 אנשים.
היום, בד"כ אין לי בעייה לומר את דעתי גם בישיבות גדולות.
כולנו אנשים, וכולנו זכאים לדיעה. תמיד יהיו כאלה שיצעקו עלייך, יזלזלו בך, ינסו להקטין אותך, להתנשא מעלייך ונתקלתי ברבים כאלה (לאו דווקא כלפיי). כמובן שיש גם כאלה שיקשיבו לדברייך וישמחו לשמוע את דעתך.
נתקלתי במנהלים ומנהלות שחושבים שהשמש זורחת להם מ…, ונתקלתי גם במנהלים המתייחסים לעובדיהם בגובה העיניים.

בדרך כלל אנשים המתנשאים על אחרים, הם חסרי ביטחון מבפנים. ילדים קטנים שלא התפתחו מספיק רגשית, ומחפשים להגביה את עצמם על חשבון אחרים.
יהירות והתנשאות הן תכונות די בזויות בעיניי, ואני מעריכה יותר אנשים שרואים את כולם כשווים.

אני חושבת ומרגישה שעם השנים, המנהלים והמנהלות מתייחסים יותר בכבוד כלפי עובדיהם. בעבר הם הירשו לעצמם בהרבה יותר. לנצל עובדות שלהן, לדבר אליהן בלשון לא נעימה, להתייחס באופן מתנשא למנקות ולשומרים, ולמנוע מהם זכויות בסיסיות. היום, הרבה בזכות בתי הדין לעבודה שעמדו לצד העובדים המוחלשים ובזכות חקיקה ואכיפה יותר רבה של חוקי המגן מצד אחד, ומצד שני בזכות עליית המודעות לחוק למניעת הטרדה מינית – סביבת העבודה הפכה להיות נעימה יותר. כמו כן, החלו לצוץ בבתי הדין לעבודה תביעות של עובדים נגד מנהלים בגין התעמרות והתנכלות. העובדים יותר מודעים לזכויותיהם ופחות חוששים לתבוע.
בימנו המנהלים בדרך כלל פחות מרשים לעצמם להתנכל לעובדים ויודעים שהתנהגות מבזה או מטרידה עלולה לעלות להם הרבה כסף, או אפילו להביא לפיטוריהם מהעבודה.
כמובן שיש עוד מה לשפר, אבל בסך הכל נראה לי שאנו במגמה של שיפור היחס לעובדים. זוכרים את התקופה שבה הקופאיות ועובדות הסופרפארם נאלצו לעמוד כל המשמרת? תודה לאל שזה מאחורינו…

השאירו תגובה

^ TOP